onsdag

Svartarbete

Holmsten

Bilden från gårdagens inlägg med hästhuvudet och den något mörksminkade snubben fick mig att tänka på en liten sak Håkky berättade häromveckan. Under OS i Los Angeles 1984 var hans föräldrar bortresta och på den tiden tog man som under nuvarande VM i fotboll ingen hänsyn till tidsskillnaden vilket gjorde att vi satt uppe hela nätterna och kollade på tjocka tanter som stötte kula och annat viktigt.
Håkky och hans familj bodde i ett radhus och han hade fått till uppgift att se till att gräsmattan klipptes. Mot slutet av OS hade givetvis inte gräset klippts en enda gång eftersom vi hade sovit hela dagarna och druckit öl hela nätterna, dessutom var det makalöst stökigt inomhus.

Bill
Sista morgonen vid soluppgången kom vi på att vi började få bråttom att städa och klippa gräset eftersom föräldrarna ämnade komma hem redan vid nio på förmiddagen. Då kom Holmdum på att vi skulle sminka oss i ansiktena med skokräm så att vi såg ut som färgade slavar och sen sjunga sånger om att plocka bomull för att jobba bättre.
Minns inte riktigt hur det gick med gräsmattan, men jag har för mig att vi hade ett sjuhelvetes problem med att få bort skokrämen.

~~~~~~

Kort efter jag publicerade det här inlägget så kontaktade Håkky mig och oroade sig för att vi skulle uppfattas som rasister. Därför vill jag understryka att man inte behöver stödja slaveri bara för att man leker plantagearbetare. På samma sätt som man inte behöver tycka att jordens alla urinvånare ska utrotas bara för att man leker cowboys och indianer, eller att man hejar på piraterna utanför Somalia bara för att man spökar ut sig till sjörövare på en nyårsfest. 
Vi gillade och gillar fortfarande färgade lirare, det var väl därför vi sminkade oss - eller vad man ska kalla det - och för att vi tyckte att vi såg lustiga ut. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar