torsdag

Bandyhall - för vem?


Igår spelade Sandviken match mot Vetlanda inne i sin nya fina svindyra Göranssons Arena och det lockade...1307 åskådare. Jag såg delar av matchen på TV och stämingen - nej, glöm det där - det existerade ingen stämning mellan dom tomma stolarna. Folk som har besökt den där hallen har rapporterat att den givetvis är fin men att atmosfären skapar något av torgskräck.
Så för vem/vilka ska vi då ha dessa hallar som förbundet har bestämt att alla lag på elitnivå skall ha i framtiden. Är det för förbundspamparnas, spelarnas och föreningarnas skull eller är det för publiken som betalar för att få se på.

Jag vill understryka att det här är mina privata åsikter och inte Hammarbys officiella, för som vanligt när det gäller Bajen så finns det åsikter så det både räcker och blir över. Men jag är övertygad om att det inte enbart är den fina sporten bandy som lockar folk till Zinken utan i mångt och mycket fenomenet Hammarby och Zinkens placering i staden. Det finns fortfarande virrpannor som på fullt allvar tror att vi ska få bygga tak över idrottsplatsen, men det är ungefär lika stor chans som att Skönhetsrådet tillåter någon att ta bort taket från slottet.
Om staden bygger en hall åt Hammarby och stockholmsbandyn så kommer den att hamna på Gubbängen, i Spånga eller någon sån håla och till sådana platser kommer det inte att vallfärda några grönvita horder av åskådare - det lovar jag.

Så det jag förespråkar är en stor jävla hall som gärna innehåller 2 planer på längden (det är billigare att bygga så) där Hammarby och andra lag kan bedriva träning och där det kan spelas matcher på längre nivå för lag som till exempel laget från Östermalm och Solna AIK som inte lockar någon större publik.
Matcherna bör Hammarby fortsätta att spela utomhus här på Zinken - om vi vill fortsätta att spela inför publik.

2 kommentarer:

  1. Bandy ska väl spelas utomhus? Inomhushall för bandy känns som när Skärholmen centrum blev inglasat.
    Vissa saker ska bara vara utomhus, så är det bara:)

    SvaraRadera
  2. Personligen tror jag det är öltältet som lockar. Inte mkt annat.

    SvaraRadera