tisdag

Du är död - räkna till 10


Självklart är det fruktansvärt sorgligt och förjävligt att unga män ska behöva dö i krig - men unga män dör ofta i krig och åker man frivilligt till ett land för att göra en nobel insats så måste man räkna med att man löper fet risk att faktiskt just dö. Jag menar inte att pojkarna som sköts ihjäl inte hade kalkylerat med riskerna, dom var säkert fullt medvetna om att dom utsatte sig för livsfara när dom skrev på för det där uppdraget. Det som förvånar mig är att så många här hemma i Sverige verkar tycka att det är extra ruskigt att just svenska pojkar skjuts ner. För mig är det minst lika tragiskt varje gång någon dör därborta i Afghanistan oavsett nationalitet - eller varje gång någon glad negerkung slaktas i något av alla onödiga inbördeskrig i djupa Afrika - som det är när en svennebanan vandrar vidare efter ett kulregn.

Jag hade ingen personlig relation till grabbarna som dog, men jag sörjer dom givetvis för det - men jag sörjer minst lika mycket varje gång någon blir brutalt nedskjuten vart det än är på jordklotet och tyvärr så sker det exakt hela tiden.

Väljer vi att skicka trupper till områden där det pågår krig så får vi döda kroppar på köpet. Skillnaden på oss och negerkungarna i Afrika är att vi har ett fritt val.

6 kommentarer:

  1. insats med ett "t" polarn. ;)

    SvaraRadera
  2. Tack - det var tidigt och jag hade brådis. Håller på med att auktionera ut Bajens rosa skjortor. Mer om det imorgon.

    Men ni som är sugna kan gå in och buda på vår hemsida hammarbybandy.se redan nu.

    SvaraRadera
  3. För övrigt tycker jag att du skriver bländande vackert och jag hoppas du någon gång försöker dig på att skriva skönlitteratur. Våra svenskalärare från gymnasiet skulle vara stolta över dig!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig Albin

    SvaraRadera
  5. Ja, minns inte vad han hette (lärarn) men jag minns en dubbellektion då vi fick se hans favoritfilm "Easy Riders" med Peter Fonda och Dennis Hopper i huvudrollerna.

    SvaraRadera