torsdag

Herr Vänster

När man tänker på att jag känner mig lite gammal när jag tänker på min nya ålder och att jag föddes då Sverige fortfarande hade vänstertrafik så kan man även skänka en tanke till gubbstrutten i Karlskrona som igår virrade omkring på fel sida av vägen inne i staden. Den 79-årige mannen hade fått för sig att han skulle besiktiga bilen och brummade iväg till denna besiktning. Nu visade det sig att karln enligt egen utsago inte hade kört bil inne i Karlskoga sedan vi böt till högertrafik, så det slutade med att han backande mot trafiken, in i en signalstolpe så att bilen lyfte en meter från marken och lite annat smått och gott innan polisen till slut fick stopp på fanskapet med en gammal hederlig prejning.

Det jag undrar är om gubben inte hade (eller har, för det blev väl inget igår heller) besiktigat bilen på 40 år! Eller lät han frugan sköta den biten och har hon nu kanske vandrat vidare så att klantskallen blev tvungen att fixa den biten själv för första gången sedan ölburkarna saknade flik?

Även om han inte har kört bil på vägar med högertrafik eller på vänster sida på dom vägarna, så är det ganska skickligt att han har lyckats undgå att insupa informationen om detta byte från vänster till höger under alla dessa år. Vad har han gjort denna tid? Satt han i brädbon och söp i 40 år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar