fredag

Friskvård

Sådär ja, nu är det dags att skriva om friskvård lite kort – jag skulle kunna skriva en hel radda böcker i detta ämne.

Så här ligger det till. Företagare som har företag med syfte att tjäna pengar (rätt vanlig anledning) bör se till att alla anställda tränar sin fysik på betald arbetstid. Det ska ingå i arbetsbeskrivningen med krav på resultat. Som det är nu så får en del i bästa fall ett gymkort betalt av sin arbetsgivare – ett gymkort som den stressade nutidsmänniskan väldigt sällan hinner utnyttja – eller så tillåts man att till exempel ta en promenad en timme i veckan i mån av tid. Eftersom den kategori knegare som väljer den något mindre ansträngande träningsformen ”promenad” ofta är dom som är lata och i egentligen i störst behov av fysisk ansträngning så tenderar den promenaden ofta att gå raka vägen till en sylta och en beställning av en X-large starköl. Ett sätt att slippa jobba helt enkelt istället för att träna, som är själva meningen med det hela och det är därför det i arbetsbeskrivningen ska skrivas in krav på resultat. Får man betalt för att träna så ska man träna och tränar man så får man bättre kondis, blir starkare och tänker snabbare – händer inget av detta så har man inte tränat och ska därför ha avdrag på lönen.

Eftersom det här är ett nytt sätt att tänka så brukar den första reaktionen bli att folk tror att det kostar pengar – det är fel. Okej, det ”kostar” just vid själva träningstillfället, men när man stänger böckerna så har varje satsad enkrona förökat sig till åtta enkronor. Om jag som företagare kan satsa låt oss säga 100 000 kr på friskvård och sedan garanterat få minst 800 000 kr tillbaka så har jag svårt att se det som en kostnad.

Det här är som sagt ett nytt sätt att tänka och allt som är nytt känns ofta lite obekvämt i början innan man har vant sig. Precis som när min mormor var ung och facket krävde att alla skulle få en veckas semester – direktörerna sparkade bakut och menade på att det var galenskap att folk och fä skulle vara lediga och samtidigt få betalt. Idag är det inte många som höjer på ögonbrynen när pratar om semester. Det är självklart att medborgarna måste få vila upp sig för att få ny kraft och lika självklart kommer det i framtiden att vara att man även bygger upp sin styrka och samtidigt får lön.

Om jag till exempel behöver mer krut i min dator här på jobbet så är det en självklarhet att jag gör den starkare på arbetstid. Det är ingen som tycker att jag ska släpa hem hela skiten och montera in mer RAM-minne - men min kropp som ska bruka hela maskinen ska jag tydligen sköta på fritiden.

Det visades en dokumentär om det här på TV för något år sedan och den handlade om en firma i Halmstad med ca 100 anställda. Dom hade räknat ut att det rent företagsekonomisk var en lysande affär att se till att personalen tränar på arbetstid och därför erbjöds alla som jobbade där då högre lön om dom nappade på företagets nya friskvårdspolicy. Eftersom det i Sverige råder en förbannad ”Bror Duktig-mentalitet” så hade vid inspelningen av dokumentären endast två av ungefär 100 anställda gått med på detta. Två av 100! Direktören för firman förklarade att det råder en förlegad arbetskultur där det anses lite fult att gå iväg och ”leka” när det finns arbetsuppgifter att sköta.
Det inte folk än har fattat är att man sköter dessa arbetsuppgifter snabbare, säkrare och smartare om man tränar lite först.

3 kommentarer:

  1. Som vanligt, träffsäkert och bra skrivet.
    Jag älskar dig!

    SvaraRadera
  2. Får jag maila den här till vår personalchef?

    SvaraRadera
  3. Såklart du får. Det borde alla göra. :)

    SvaraRadera