tisdag

Snökoja


Albin meddelar att det är extra omysigt att komma hem trött som en horsepundare efter jobbet när lägenheten ser ut som på bilden. Men lite mysigt blev det senare på kvällen när Albin såg på teve i soffan i sin plastkoja - Albin kände sig som 8 år. Albin känner sig förvisso alltid som 8 år, men ändå.

Det är ju något av tradition här på bloggen att jag klagar på den förbannade snön när den dimper ner första gången för säsongen och eftersom jag är en traditionernas man så ska det jävlar i mig klagas den här hösten med.

Snöälskarna flikar ofta in att det är mysigt med snö och att det bara är att klä på sig ordentligt när jag hävdar att våra förfäder som bosatte sig här var idioter som inte gick hem igen efter några mörka hemska vintrar i kalla jävla grottor och små fula löjliga kojor. Det har snöälskarna rätt i, men jag har alltid menat att om det var meningen att vi skulle bo här så skulle vi kunna spela ishockey, se i mörker och ha stora hallickpälsar fastvuxna på våra kalla kroppar.
Det är skönt att vistas under vatten också, men om vi vill tillbringa en någorlunda längre stund därunder ytan så måste vi fuska med dykarutrustning. Det är najs att flyga, men för att göra det behöver vi alla möjliga hjälpmedel - som till exempel en flygkapten.
Och visst, det kan vara majsigt med snö - men när Gud skapade den här skiten så menade hon inte att vi ska hålla till under vatten, uppe i luften eller inuti is. Hur najs vi än tycker att det är med hjälp av våra fuskhjälpmedel som kläder, vingar, flygvärdinnor, snorklar och lufttuber så är det fel och en förolämpning mot naturen. Människan passar bäst framför en bar på en strand - allt annat är fel fel fel.

Och föresten så är isjakt ett osedvanligt korkat färdmedel.

9 kommentarer:

  1. Tack! Jag inleder dagen med ett skratt tack vare dej, och det passade mej utmärkt! :0) Men... jag blev lite avundsjuk på kojan. Jag ska nog möblera om jag med, när jag kommer hem...

    SvaraRadera
  2. Jag trodde du var ateist.

    SvaraRadera
  3. Ice sailors do it when it is hard. Som vi brukar säga. I början på seklet var det det snabbaste fortskaffningsmedlet i världen. Snö är härligt, snowracer, skidor och pulka är kul. Punkt slut.

    SvaraRadera
  4. Håller med Luden, du har dessutom valt en tjej som älskar vintern och att åka skidor....inget smart drag från Albin-)
    Anna

    SvaraRadera
  5. Grejen är att du inte vet vad jag vet om Ludenbergson. Gjorde du det så skulle du också tycka att isjakt är en hal sport.

    SvaraRadera
  6. Dessutom är det även kul att dyka och att flyga - men det är ändå inte människans naturliga miljö. Vi är inte isbjörnar, fiskar eller flygfän.

    SvaraRadera
  7. Ser ut som någon som måste måla om efter ett bestialiskt ritualmord.

    SvaraRadera
  8. Ludenqvist > Vi är i början av seklet din pappskalle och isjakt är fanimej inte världens snabbaste fortskaffningsmedel. Förfrös du skallen under isjakts-VM på 80-talet?

    SvaraRadera
  9. Bilden påminner om en julafton på Hinseberg.

    SvaraRadera