torsdag

Nyanserat

Albin har i åratal gått runt i sitt kök och gubbsurat över hur fula hans köksluckor har varit. Nu har dom äntligen målats om och Albin såg fram emot att få se hur fint det hade blivit med lite mörkare luckor.
Det sket sig - när Albin in i köket steg så fick hans öga skåda ännu ljusare luckor än tidigare!
Rosenrasande ringer Albin upp målarkladden och kräver en förklaring och får veta att det är Albins fastighetsägare som har bestämt att luckorna ska målas ljusare.
Rosenrasande ringer Albin upp fastighetsägaren som är en bekant till Albin och frågar om det verkligen kan ha gått till på det förbannade sättet. Fastighetsägaren låter som ett barn som har ertappats med handen i kakburken och viskar fram något om att han inte minns vad som har hänt.



Så nu går Albin runt i sitt kök och gubbsurar igen och väntar på nästa nymålning om sisådär 20 år eller så. Det är bara att stå ut - Albin är en arbetare och är van vid att livet skiter sig och luckorna är ju trots allt inte svartgula.

Är det någon som kan tipsa om en bra diktsamling som handlar om döden?

-----------------------------------------------------------------

Bandylovers - snart får ni en tidig julklapp...

11 kommentarer:

  1. Ops! Här gnäller jag och vips finner jag en uppdatering! Nu blev min tillvaro ljusare än dina luckor, tack! Nu kan du gubbsura vidare..

    SvaraRadera
  2. Jag är kompledig och sov länge, därför blev det ingenting skrivet vid morgonkaffet som vanligt. :)

    SvaraRadera
  3. Om luckorna blivit svart/gula hade du varit en lycklig man idag!!!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Om luckorna hade varit svartgula så hade jag suttit i fängelse idag. Det är nämligen olagligt att slita bort huvudet från kroppen på målare och fastighetsägare.

    SvaraRadera
  5. Om Björn Runström varit en hund så hade man avlivat honom för länge sen. Så dåligt skick är han i.

    SvaraRadera
  6. Vad har Runa med mina luckor att göra.

    Han vräker in mål i ett topplag i Danmark och han är en extra trevlig och sympatisk kille. Vill du hitta saker i riktigt dåligt skick så kan du börja i Solna.

    Nya trevliga stabila Bajen! Vänj dig vid den nya tiden grabben. Verkligheten gör ont ibland. :)

    SvaraRadera
  7. Han har gjort 6 mål på två säsonger i Odense. Kallar du det att vräka in mål? Nej du, det enda som gör ont är att se fjanten Runström filma och göra sig till.

    SvaraRadera
  8. Om DET gör ont så måste du vara fakir som frivilligt besöker Råsunda med jämna mellanrum.

    Gör man 6 mål på två säsonger i Solna så räknas man väl som skyttekung va...

    SvaraRadera
  9. Jag har en del material kvar sen Sundström, det är nästan lika bra som en diktsamling om döden!
    Har du hört att Kjell Å. är tillbaka i sotiga kläder igen!?
    På samma firma som mig!!
    Varsegod och gå tillbaka till gubbsurandet, när du förvånats över detta inlägg...

    SvaraRadera
  10. Du och Åkerbira borde ta och hälsa på mig på Zinken nån dag. (Inte matchdag bara).

    Tror du att jag blir förvånad över NÅGONTING när det gäller soteri?! Och särskilt när Åkervajnare är inblandad...

    SvaraRadera
  11. Kan inte lova något, men jag får väl försöka se till att det blir ett besök på Z....men just nu ser det mörkt ut.
    Jag lovar dock att det blir som en överaskning, när det väl sker!
    Herr Å och jag jobbar i olika delar av byn just för tillfället..

    SvaraRadera