lördag

Effektivt vansinne

Eftersom jag har för vana att läsa en del olika saker på samma gång så håller jag fortfarande på med att tråckla mig igenom den 900 sidor tjocka boken som handlar om att vi nu lever i den fredligaste tiden någonsin, samtidigt som jag läser om hur hjärnan fungerar, om galna påvar genom historien och en bok som handlar om hur det hade sett ut idag om tyskarna vunnit andra världskriget. På tal om tyskar så står det i boken om fred om en del hemskheter som människor har utsatt sina medmänniskor för och Hitlers gaskammare ligger såklart högt upp på den listan, men jag undrar om inte fransmännen lägger sig hörde upp om man inte tänker på antalet döda, utan på själva metoden.


Under franska revolutionen behövde man ett sätt att ta kol på många fort och effektivt, så man stängde in en jävla massa folk i burar som man sedan sänkte ner i vattnet tills alla hade drunknat och sen tömdes buren på lik och så lassade man in nya offer och fortsatte.
Tyskarna hade förresten en annan grej på gång som man - vad vi vet - aldrig sjösatte. Det gick ut på att låsa in en mängd människor i en fängelseliknande byggnad utan mat eller vatten och sen låsa dörren och helt enkelt låta alla svälta ihjäl. Billigt, effektivt och helt fruktansvärt omänskligt. Att någon ens kan komma på en så sjuk tanke - borde vara dödsstraff på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar