torsdag

Typ allmän värnplikt

Nu när det ser ut att bli värnplikt igen så verkar det vara en självklarhet att den plikten ska gälla både tjejer och killar. På min tid när jag mönstrade så brukade jag ofta  - och då så gott som alltid av tjejer - bli totalt idiotförklarad när jag tyckte att det fanns en orättvisa i att det fanns en lag som bara gällde killar. När jag tyckte att det inte var rimligt att man på grund av sitt kön kunde bli satt i fängelse och hamna i straffregistret om man inte ställde upp på att leka krig och därmed få resten av livet försvårat så så fick jag ofta på ett rätt aggressivt vis veta att det inte alls var fel eftersom tjejer måste föda barn. Själv anser jag inte att det är ett straff att föda barn och framför allt så är det frivilligt.


Men nu verkar det alltså som att det ska bli värnplikt för båda könen, även om det i så fall kommer att bli en plikt som inte gäller alla, utan bara en utvald del. Ska vi gissa att det inte kommer att bli allt för många som blir inkallade från ställen som till exempel Danderyd, alltmedan kidsen från orten nog kan börja förbereda sig på ett år i grön pyjamas. Rättvist kommer det aldrig bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar