tisdag

Inte tillräckligt arbetslös



Det är självklart att jag precis som alla andra helst vill ha en helt vanligt anställning, men först och främst så vill jag ha något vettigt att  göra och det vettigaste jag kan komma på är faktiskt att få fortsätta som idrottsföreningskanslist. Tyvärr så kvalar jag inte in för att få en så kallad extratjänst hos en ideell förening, reglerna ser ni här.

En arbetssökande kan få en extratjänst om han eller hon är arbetslös, inskriven på Arbetsförmedlingen och uppfyller något av följande: 
 Har deltagit i jobb- och utvecklingsgarantin i 450 ersättningsdagar. 
 Är nyanländ och har fyllt 20 år samt har eller har haft en etableringsplan. 
 Är nyanländ och har fyllt 20 år samt deltar i etableringsprogrammet. 
 Är nyanländ och inom de senaste 36 månaderna har fått uppehållstillstånd eller uppehållskort i egenskap av familjemedlem till en EU/EES-medborgare.

Till jobb- och utvecklingsgarantin kommer man efter ett års öppen arbetslöshet. Det tar med andra ord ungefär 2.5 år utan jobb innan man kan få stöd i form av extratjänst om man inte är nyanländ.  Men man kan ju tycka att Arbetsförmedlingen skulle kunna vara lite mer flexibla när dom ändå har så gott om svängrum. Det är faktiskt rätt ansträngande att vara arbetslös även om man inte är nyanländ. Såhär står det på svt.se.

Betinget för Stockholms läns landsting, SLL, var 17,1 miljoner kronor för 114 tjänster. Vid årsskiftet hade man bara tillsatt tre av dessa tjänster.

Det finns alltså 111 lediga platser och det måste väl vara bättre att jag gör nytta inom ungdomsidrotten än att jag tråkar ut mig sysslolös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar