fredag

Mjukvaroträsket

Säga vad man vill om datamaskiner, men dom får tiden att gå när dom krånglar. Efter gårdagens inlägg så har jag undervisat mig själv genom att klicka mig runt över hela jävla interwebben och jag har lyckats stänga av en kryptering i Chrome som heter TLS 1.3 och kan nu komma åt Facebook i den webbläsaren. Det funkar fortfarande inte i Firefox men i Microsofts egen Edge har det gått bra hela tiden. Utöver det så har jag uppdaterat Windows 10 i förtid med den senaste stora förnyelsen.


Det är inte bara den där krypteringen som strular, bredbandshastigheten kommer bara upp i runt 300 Mbit/s mot de 600 som vi betalar för. När jag kör datorn i felsäkert läge når jag utlovade 600 Mbit/s vilket får mig att inbilla mig att det är brandväggen eller antivirusskyddet som bromsar på något vis, men när jag stänger av det skyddet så går det fortfarande lika långsamt.
Är det någon som har datanördkunskaper som kan ta mig ur det här trasslet så uppskattar jag alla tips jag kan få.

Några timmar senare

När jag går djupt in i virusskyddet och stänger av kontrollen av krypterade sidor så går det att öppna i Firefox och Chrome med TLS 1.3 aktiverat. Obegripligt varför det har funkat i Edge hela tiden.
Gissar mig till och hoppas att det inte är jätteviktigt att kolla alla krypterade sidor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar