tisdag

Rör på er

När jag såg att boken Hjärnstark hade kommit ut som pocket så slog jag till som en avtändande tjackpundare som virrat sig in på apotekets lager. När jag började läsa så förstod jag att jag är i extra svårt behov av att läsa just den boken eftersom jag kom ihåg att jag köpte den direkt när första upplagan gavs ut och alltså redan hade läst den. Men eftersom all min träning uppenbarligen inte har hjälp min senila hjärna så läser jag om den.


Forskare har kommit fram till att så pass lite som en promenad på 20 minuter 5 dagar i veckan minskar risken för demens med hela 40%. Fyrtio procent! Som det står i boken så skulle ett läkemedel med samma effekt på nolltid blivit världens mest sålda preparat och hyllats som det bästa som någonsin utvecklats.
Orsaken till att vi inte vet mer om det här är givetvis att inga läkemedelsföretag tjänar några pengar på att vi går ut och promenerar lite. Det är svårt att sälja en promenad på burk.

I boken får man även lära sig att just styrketräning är särskilt bra för att öka förmågan att koppla ihop namn och ansikten. Jag styrketränar i stort sett varje dag och är totalt värdelös på att lära mig folks namn och vet ju knappt vad jag själv heter. Hmm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar