måndag

Träningsvärk och det

En av nackdelarna med att jobba halvtid är att man blir stressad över allt man inte hinner med, plus att man som idag när man egentligen ska vara ledig ändå måste gå dit och fakturera. Men en fördel är att man får mycket tid till att träna och jag gillar ju att ha lite lagom träningsvärk, vilket för mig till det här med själva träningsvärken som fascinerar mig. Det är nämligen ingen som fullt ut vet varför man får träningsvärk, även om det finns en mängd olika teorier.

Det man vet är att man får värken när man sträcker ut musklerna - så kallad excentrisk muskelkontraktion - vilket är när du till exempel sänker en vikt eller går nedför en backe och bromsar upp kraften. Men man vet som sagt inte varför det är så och man vet inte varför man får mindre värk när man har tränat några gånger. Dessutom så är det ju rätt svårt att styrketräna enbart genom att lyfta vikterna och aldrig sänka tyngden.

En annan sak är det här med isbad (jag ställer t ex in en tunna till motståndarna varje match så att dom kan isbada) som tydligen ska hjälpa mot träningsvärk och det kanske det gör, men inget vet i så fall varför eller om det kanske bara är en slags placeboeffekt. Vår storstjärna blev rätt besviken när jag förklarade för honom att han kanske sitter i den där svinkalla tunnan helt i onödan efter träning och match. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar