tisdag

Luckornas moder

I dessa adventstider så ska man ju öppna luckor och en lucka som jag inte har lyckats öppna trots att det har gått 20 år är den från kvällen innan jag en morgon vaknade på ön Samui i Thailand. Jag låg där och gosade mig och minns att jag tyckte att det började bli förjävla varmt och tänkte "har någon stängt av fläkten, eller har strömmen gått nu igen". När jag sakta öppnade ögat så lärde jag mig att jag inte alls låg i vår mysiga hydda, utan istället tydligen hade valt att lägga mig och slafa på en stig bredvid ett träsk och att solen hade gått upp för att steka mig.

Tilltufsad Albin 1993
När jag låg där och lyssnade på ljuden från grodor, insekter och kanske en och annan vattenbuffel så kom det en tant med tratthatt gående på stigen, hon gick runt mig och sa "Sawadee caa", varpå jag artigt svarade "Sawadee crap". Att främlingar ligger och vilar sig bredvid ett träsk som är fullt med giftiga ormar är inget man höjer på ögonbrynet åt i Tvärtomlandet inte.

Men luckan från kvällen innan är som sagt fortfarande stängd och det är nog lika bra att den får fortsätta vara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar