lördag

Allmänbildning






Sitter och lyssnar när en deltagare i ”På spåret” gör sig mallig på grund av sin okunskap i ämnet fotboll. Han tror att Svennis tränade Halmstad när dom tog guld någon gång. Pucko.

Men det som slår mig är hur vanligt det är att en del tycker att det är meriterande att veta så lite som möjligt om fotboll. Varför är det så? Varför anser en del kultursnobbar att deras värde på något sätt höjs för att dom är okunniga inom ett område? Dom brukar småskratta på ett sätt som dom antagligen tycker ska föreställa överlägset (medan jag bara tycker att dom ser ut som dom verkligen är så dumma i huvudet som dom tydligen är.) och säga rubbade saker som. ”Nä du vet jag ser bara på fotboll om jag vill ha extra tråkigt.”
Då kan man ju först undra vad det är för slags idiot som vill ha extra tråkigt med flit?!
Och på vilket sätt är det någonting som skulle kunna vara bra? Varför skryta om att man vet lite eller ingenting om en sak eller inom ett visst område?
Själv är jag t.ex. obegripligt usel på att komma ihåg vilka årtal som vissa kungar levde. För att inte tala om kemiska beteckningar på olika ämnen. H2O blir man blöt av va? Men jag skulle aldrig få för mig att sitta på någon middagsbjudning och skryta och skrävla om dessa ytterst pinsamt begränsade kunskaper.
Det gör däremot dessa okunniga snobbar så gärna så om det ebb som råder i deras hjärnor inom ämnet fotboll och dom tycker dessutom att deras handikapp ska föreställa roande.
Jag ser endast tragik och enfald hos en person som inte har en susning om vem Lagerbäck är, för att ta ett exempel. Hur är det möjligt om man har en normalbegåvad hjärna?
För även den som är extremt ointresserad av politik kan väl inte undgått att upptäcka att det numera pågår ett försök med biltullar här i stan? På samma sätt tycker jag att det borde vara omöjligt att aldrig ha fått syn på Dr. Lagerbäcks nuna i blaskan eller på utsändningarna av sportnyheter på TV.
Har man ändå på något sätt lyckats undvika att upptäcka denna välexponerade ledare så borde man hålla käften om det och inte tro att vi som är någorlunda normalupplysta tycker att dom därför är roliga, förmer eller på något annat sätt speciella. Skulle väl vara speciellt korkade i så fall.

2 kommentarer:

  1. Jag vet vem Lagerbäck är! *flex

    SvaraRadera
  2. Bra Totte! Jag håller med dig till fullo. I sverige är det fult och bonnigt att gilla sport. Dessutom är svenskorna det mest sportointresserade brudarna i hela världen. Vad beror det på egentligen?

    SvaraRadera