onsdag

Rök


Måste spinna vidare lite på det där med otyget att ställa barnvagnar i trapphuset.
Det är inte enbart så att ett trapphus som är fullproppat med barnvagnar är svårt att ta sig ut vid brand, utan det är även så att vagnarna i sig själva är en stor brandrisk. En enda brinnande barnvagn utvecklar så pass mycket rök att det fyller ett helt trapphus. Rök som inte bara hindrar sikten utan även är giftig.

Så att inte orka fälla ihop sin vagn och ställa undan den på ett lämpligare ställe är ren lathet och man får aldrig rucka på säkerhet av lättja.
Jag förstår självklart att det kan finnas en mängd orsaker till att man inte kan få med sig vagnen hem, det kan vara en fastighet utan hiss, man kan vara skadad eller på något annat sätt svag och så vidare. Men då menar jag att det är fastighetsägaren som ska se till att det finns möjlighet för dom boende att förvara sina barnvagnar på ett smidigt och ofarligt sätt. För bor det människor i ett hus så är chansen stor att några av dom skaffar barn och barn kör man runt i barnvagnar.

Vidare så köper jag inte heller resonemanget att det är överdrivet och att risken för brand inte är så stor.
Dom flesta vid någorlunda sunt förnuft sätter ju på sina barn flytvästar vid färd med båt. Jag tror inte att orsaken till det är att dom tänker kasta sina barn i vattnet titt som tätt. Utan helt enkelt att om olyckan är framme och det klantiga barnet faller överbord så har ett flytande barn har större chans att undvika drunkning än vad samma barn skulle ha på botten av sjön/havet.

Sen är det alltid kul att gnälla och klaga när man vet att det är ett ämne som många tycker och bryr sig om.
Själv skulle jag aldrig orka knöla ihop min vagn och ta undan den utan skulle jämt lämna den utanför dörren. Allt annat är jag för lat för...

2 kommentarer:

  1. Cyklar, gåstavar, sopor.. You name it. Trapphuset har det :)

    SvaraRadera
  2. Vi har en Knorr precis utanför dörren ju! HJAAALP.

    SvaraRadera