onsdag

Tandvanvård


Min otursförföljda morsa drabbades i helgen av en djävulsk tandvärk och blev givetvis tvungen att uppsöka käftis på måndagen. Utan att nämna några exakta siffror så kan jag meddela att det kostade skjortan och halva slipsen.

Vad är det för jubelidiot som har räknat ut att en vanlig medborgare ska tvingas till den ekonomiska ruinens brant bara för att hon eller han råkar ha oturen att bli sjuk i munnen?
Sjukdomar på övriga delar av kroppen botas efter bästa förmåga av staten till subventionerat pris och kostar bara några hundralappar.
Om någon för att ta ett exempel drar en spade med full kraft i mitt bakhuvud så att skallen spricker så kommer jag undan med en trehundring på akuten.
Men om samma vettvilling får för sig att safta spaden rakt in i min mun så att tänderna dansar hambo så slutar det med att jag hamnar på träffen utan en sekin kvar i plånboken.

Vad är det för skillnad på att gå till husLÄKAREN och ett besök hos tandLÄKAREN?!
Läkarvård som läkarvård, tänderna sitter fast på kraniet som i högsta grad tillhör själva kroppen.

Om det rör sig om rena kosmetiska ingrepp som t ex tandblekning eller att man rättar till gaddarna för att man ska kunna bjussa sin omgivning på ett glittrigt Hollywoodleende så kan jag förstå att man får betala den faktiska kostnaden.
Men när det rör sig om akut läkarvård och bot mot mycket svår smärta så är det för mig totalt obegripligt att det inte räknas som ”vanlig” läkarvård.
Idioter…

Träffen = Fattighuset på knoparmoj.

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig gällande tandvården. Tänderna är minst lika viktiga som våra fingrar. Det är fruktansvärt dyrt att gå till tandläkaren för att laga några hål och byta ut en tandjävel. Fick punga ut 15 lökar som jag hade sparat till min pension. Det fanns en liten ljusning att det skulle komma tandreformer under sossarnas tid men tjockgöran var för seg. Nu när blådårarna styr lär vi aldrig se skymten av någon tandreform.
    Ussh nu babblar jag för mycket....

    SvaraRadera