måndag

Övermeriterad



Idag har jag löneförhandlat och det gick bra, har inte fått något slutgiltigt svar än, men det kändes bra såtillvida att jag fick framföra mina synpunkter och för en gångs skull så märktes det att någon lyssnade plus att jag fick medhåll. Skönt att stöta på vettiga människor ibland, tyvärr händer det allt för sällan.

När man löneförhandlar så görs bedömningen i mångt och mycket på ens meriter och det måste väl vara så, men Albin tycker att meriter är klart överskattat.
Det som är intressant är inte vad man har presterat tidigare utan bör vara det man kommer att prestera i framtiden. Dom framtida prestationerna bör väl i och för sig ha förutsättningar att bli lyckade med tunga meriter som verktyg. Men jag anser ändå att det läggs för stor vikt på meriter.

För att förtydliga vad jag menar ska jag återspegla ett samtal Albin hade med en slapptask som han jobbade med för länge, länge sen.

- Ture, jag parkerar traktorn här när vi fikar.
- Traktorn ska stå i containern.
- Jo, jag vet, men jag ska ju använda den igen om tio minuter.
- Traktorn ska stå i containern, jag har jobbat här i 30 år och traktorn har alltid stått i containern.
”Jag måste döda honom”, tänkte Albin.
- Men Ture, saker och ting utvecklas. Tänk om hon eller han som uppfann hjulet hade möts av att folk sa att hans hjul bara var skräp och att dom minsann hade släpat runt all skit i tusentals år och det tänkte dom tamejfan fortsätta med, då hade vi inte ens haft en traktor idag.
- Hörrudu, jag har jobbat här i 30 år, så du ska jävlarimej inte komma här och tala om för mig vart traktorn ska stå!
- Fel, gubbjävel, du har möjligtvis haft en anställning här i 30 år och kanske så jobbade du dom första 3-4, men så länge jag har varit här så har du inte jobbat en sekund din feta jävel, det enda du gör är att gå runt och slå dig på ditt fläskiga bröst!
- Va, va, vafan säger du? Jag har ju jobbat här i…
- Håll käften nu och sätt på kaffe medan jag parkerar traktorn.

Sedan den dagen parkerade Albin traktorn där han fann det passande.

Ska man gå på meriter så bör Thomas Ravelli stå i landslagsmålet i all framtid vilket vore befängt, är man slut så är man.

2 kommentarer:

  1. Jag fattar inte . Vad hade Ture för meriter egentligen?

    SvaraRadera
  2. Det är just det, hans meriter var att han hade varit anställd länge och borde haft stor erfarenhet, men det enda han hade lärt sig var att upprepa sammma misstag om och om igen.
    Därför tycker jag inte att alla meriter är meriterande.

    SvaraRadera