torsdag

Rock'n'roll är död...

Ibland får man frågan om vad man skulle göra annorlunda om man fick leva om sitt liv och en av alla saker som jag skulle ändra på är att jag skulle lära mig att spela gitarr.

Så nu när jag fyllt 40 och börjar inse att min gamla gubbkropp inte orkar göra ännu en comeback på fotbollsplanen så har jag funderat ut att det kanske är dags att ta tag i det där gitarrspeleriet.
Stärkt av det beslutet beställde jag rätt och slätt en bok på nätet som jag hoppades skulle kunna lära mig gitarrspelets ädla konst. Efter tre dagar låg där en avi från postens utlämningsställe innanför dörren när jag kom hem. Raskt styrde jag mina fötter till detta ställe och hämtade boken och skyndade mig hem.
Ivrig som få plockade jag fram min gamla ostämda gitarr, öppnade boken och försökte leta upp sidorna med ackordscheman. Jag bläddrade och bläddrade men hittade inga sådana scheman. Till min obeskrivliga besvikelse upptäckte jag att boken jag köpt inte alls var en bok för folk som fått för sig att lära sig spela gura utan en bok som man kan läsa innan man köper en gitarr för att lära sig vad som är bra att veta innan man gör en sådan affär för att den affären ska bli lyckad.
Jag har alltså en bok OM gitarrer, inte en bok som talar om HUR man spelar gitarr.

Kanske bör jag ta det som ett tecken, för låt oss fejsa det, hade jag i min ungdom lärt mig musicera så hade jag självklart blivit en världsberömd råckenrollare och knarkat ihjäl mig innan min 23:e födelsedag och då hade ni inte fått läsa det här för döda män skriver inte.

3 kommentarer:

  1. Totte, lysande rubrik från Imperiets suveräna singel fr 1987. A sidan var just "1987". Nåväl, hör av dig så lär jag gärna dig gitarrspelandets ädla grunder, utan bok:)T.L

    SvaraRadera
  2. Förlåt Albin menade jag såklart. Tänkte på Totte Wallin en gång för mycket tror jag:) Han med Ryska posten, m.m.

    SvaraRadera