fredag

Det är förkylt


Från nätet.

"En vanlig missuppfattnig är att förkylning orsakas av kyla, vilket alltså är fel, även om namnet härstammar från den tron. För att bli förkyld i dess egentliga bemärkelse krävs närvaro av förkylningsvirus. Huruvida nedkylning av olika grad kan påverka kroppens immunförsvar på så sätt att man sedan lättare får en förkylning är fortfarande omdiskuterat."

På tal om kyla så har vaktisarna på Zinken planerat att slå på kylan under plastgräset idag om vädret tillåter. Hur det blev med den saken vet jag ej eftersom jag ju är hemma och sjukar mig. Men min termometer säger 5+ (utomhustemperaturen - inte min kroppstemp) och det är precis den temperaturen som är gränsen för vad kylanläggningen klarar, så det kanske är is på gång. Men mycket kan gå fel när man gör is - det räcker inte med rätt temperatur, även nederbörd och framför allt vind spelar avgörande roller.

Tacka vet jag när Albin jobbade på Myren för 20 år sedan - den anläggningen var direktkyld, med amoniaken direkt ut i rören under isen. Albin kunde fixa is mitt i sommaren om han ville (varför skulle han vilja det?). Idag är det en saltlösning som först kyls av amoniak och den metoden är inte alls lika effektiv. Direktkylt är numera förbjudet eftersom det är livsfarligt om man skulle råka fibbla hål på rörsystemet och spruta ut amoniak över några kvadratkilometer. Hur dom tänkte när dom byggde Myrens direktkylda anläggning 10 meter från E4:an kan man ju verkligen undra. Det skulle nog ha kostat några kronor för Stockholm om all trafik söderifrån hade stoppats i ett par dagar om Albin hade kapat ett av rören med ismaskinens 20-kiloskniv.
Albin var sugen att testa lite då och då - särskilt när kommunens värdelösa chefer inte skötte sina jobb som Albin ville.

1 kommentar:

  1. Du är väl inte förkyld ditt tunnbrö, bara arbetsskygg.

    SvaraRadera