lördag

Det är fult att peka

Tydligen är datamusen på utgång och nu har dom krånglat ut att vi i framtiden istället ska peka direkt på skärmen - så kallad "touch screen". Hittar lite olika sätt att skriva det där på, "touchscreen", touch screen" och rekorderliga "touch-screen". Själv inbillar jag mig att jag är i Sverige och är svensk och babblar svenska så jag säger och skriver "pekskärm".


Hur som helst så får detta mig att fundera över om det verkligen kan vara bekvämt att behöva ligga lutad över bordet och peka med sitt kletiga finger på skärmen istället för att som nu sitta bakåtlutad och fibbla lite lätt med musen. Det råder ju nu en epidemi av musarm som plågar folk och fä - vilken åkomma skall följa i pekskärmens bakvatten? "Pekskärmsryggaxelnacke" kanske. För att inte tala om hur trött ögat kommer att bli när man tvingas sitta en armslängd ifrån skärmen.
Det är säkert bra med pekis, men jag är som vanligt skeptisk.

2 kommentarer:

  1. Jag hatar oxå alla jävla töntiga översättningar! Kolla bara på hockeyn..."puck out, slashing" mm., va fan!

    SvaraRadera
  2. Jag röstar för "att sitta bekvämt bakåtlutad och fibbla lite lätt med musen". Inte dumt alls alltså.

    SvaraRadera