fredag

Outvecklade States of Amerika


Läser just nu en bok om slaveriets historia - det är inte länge sedan som det ansågs helt normalt att äga en annan människa och behandla henne/honom som vilken handelsvara som helst. Att slänga 150 levande färgade personer i havet för att få ut försäkringspengar var inget som någon höjde på ögonbrynen åt - förutom dom som fördömde själva försäkringsbedrägeriet i sig.

När jag läser om sånt så får det mig att fundera på vad som i framtiden kommer att ses som helt vrickat, men som vi idag inte ägnar en tanke åt. Om 200 år så kanske dom undrar vad fan vi pysslade med när vi pumpade upp all olja ur marken, eller att vi grävde ner radioaktivt avfall i urberget.
Svaret fick jag i morgonens DN där man kan läsa om idioterna i Texas som fortfarande avrättar folk på löpande band. Så här står det om den senaste avrättningen.

"Mannen hade fällts för knivmord 1998 på en kvinna som gett honom tak över huvudet när han var hemlös. Han nekade in i det sista och har pekat ut en annan man för brottet.

- Framför er står en oskyldig man, sade han innan han fick en dödlig giftspruta.

Avrättningen är den hittills 14:e i år i Texas som leder USA:s dödsliga med 419 avrättningar, sedan högsta domstolen i Washington åter godkände straffet 1976.

Texas har planerat för tio avrättningar under 30 dagar, med början förra veckan. Det är rekord i delstaten och nu återstår sex i november."


Jag både tror och hoppas att man i framtiden skakar lika mycket på huvudet som jag gör åt sådan total galenskap.
Att i våra dagar fortfarande avrätta medborgare kvalificerar en nation till lägre stående och dom länder som fortfarande är kvar på stenåldern bör genast sparkas ut ur all gemenskap - både diplomatisk och ekonomisk - dom bör sparkas tillbaka till den tid där dom hör hemma.

Det är sånt här som får mig att begripa att U:et i USA står för U-land.

1 kommentar:

  1. Albin du är en klok karl. Förhoppningsvis minns man det i framtiden.

    SvaraRadera