torsdag

Tick tack...


Nu på morgonen har jag just gjort den senaste uppdateringen för Explorer och efter det uppmanades jag att starta om datorn för att det hela skulle rulla igång. När jag satt här och väntade på att den här långsamma jävla datorn skulle masa sig igång så slog mig tanken på hur mycket tid ett sånt där försök till intrång på våra datamaskiner stjäl världen över. Här hos mig tog det flera minuter innan fanskapet hade startat om och jag hade loggat in igen och haft mig. Tänk då vilken ocean av tid det blir om man slår ihop alla omstartningar över hela jordklotet.

Plus att ni märker ju hur mycket konstiga tankar man hinner tänka när man får lite tid över - tänk då hur mycket och många konstiga tankar det idag kommer att tänkas världen över när folk och fä väntar på att deras datamojänger ska vakna igen.

7 kommentarer:

  1. Sånt här gillar jag.
    Ponera att det tar fem minuter att starta upp och stänga ned datorn varje dag.
    Det är 25 minuter i veckan. Multiplicera sedan det med veckor och månader...
    Ta sedan en konsult som fakturerar typ 750:- / timmen... så blir det rätt mycket pengar på ett år.
    Det finns faktiskt en del stämningar i USA, där konsulter stämt uppdragsgivare för att de inte får betalt för tiden det tar att starta upp och stänga ned datorn.

    SvaraRadera
  2. Fast just på det här bygget blir inte själva kostnaden så hög - jag har nog lägst lön av alla kanslister ovanför Medelhavet...

    SvaraRadera
  3. Kan inte Bagdad lägga ett gott ord för dig?

    SvaraRadera
  4. Jag fattar fortfarande inte hur du har kunnat få ett jobb på ett bandykansli. Det är ungefär som om Kenta Gustafsson skulle fört befälet över de allierades styrkor när man landsteg i Normadie.

    SvaraRadera
  5. På mitt jobb har vi inte bara problem med att starta datorerna. Vi har massa värdelösa säkerhetsprogram som sinkar arbetet. Det försvinner nog minst en halvtimmes arbetstid per person och dag i datorstrul. Vi är runt 700 anställda och ett 100-tal konsulter som debiterar betydligt mer än 750 spänn i timmen. Det är ett under att vi fortfarande inte har gått i konken.

    SvaraRadera
  6. Om Kenta hade haft befälet hade det blivit fred direkt.

    SvaraRadera
  7. och Stoffe hade ensam gått till Berln och övertalat Adolf att skriva på kapitulationspapperen.

    SvaraRadera