måndag

Bilar är hårda











I senaste Södermalmsnytt får man lära sig att det är många som är positiva till dubbdäcksförbudet, vilket betyder att det bor en massa pappskallar även på Södermalm.
Det helt igenom idiotiska förbudet mot dubbar i däcken har jag ältat om här flera gånger tidigare och nu är det dags igen.

När jag satt i väntrummet i Uppsala förra veckan så läste jag i lokaltidningen om just dubbdäck, eftersom det numera är förbjudet att föra fram bilar med dubbar på Kungsgatan även i Uppsala - vilket givetvis gör att dubbade bilister åker på smågatorna runt om och på så sätt sliter upp ännu mer partiklar i luften.
Miljöskälet är ju argumentet för detta förbud och det vore väl vackert om nu miljön gynnades av det hela, men kan någon förklara för mig hur miljön ska kunna må bättre av att jag åker omvägar och skitar ner mer än om jag åker den kortaste sträckan som är möjlig. Om Pia och jag ska åka från Hornstull till Uppsala och följa lagen så måste vi åka via Ringvägen till Gullmarsplan och sen runt Årsta för att ta oss mot Norrtull. Hur i hela helvete kan en omväg på en halvtimme anses miljöfrämjande?!

Jag håller med helt och fullt att om man enbart kör bil innanför tullarna så duger det gott med dubbfria vinterdäck, men om man varierar mellan stad och landsväg så är helt enkelt dubbdäck överlägsna i säkerhet. Dubbdäck är bättre på snö och is och hur någon kan ha missat att vi har en jävla massa snö och is på våra breddgrader är för mig en gåta.
Eller är det någon som på fullt allvar tycker att man ska stanna och byta däck varje gång man åker in eller ut genom tullarna.
I södra Sverige kör 40% med dubbar på vintern och i norra hela 70%, tycker de som är för ett totalförbud mot dubbdäck i staden att alla dessa medborgare inte ska få kunna ta bilen och åka hit till Stockholm för att hälsa på under vinterhalvåret?!
Jag är medveten om att jag är mycket mycket smartare än de allra allra flesta, men det här kan väl för djävulen inte vara allt för svårt att förstå.
Tänk hela vägen in i mål.

3 kommentarer:

  1. Tips från en gammal färdtjänstförare.
    Hornstull-Uppsala dubbfritt eller inte:
    Kör Långholmsgatan och sen Västerbron.
    Ner över rondellen vid Lindhagensplan, passera Shellmacken, fortsätt i den rakt fram mot Lindhagen/Stadshagen. Efter ca 300 m Lindhagensgatan (tror jag den heter) kommer du till korsningen och avfarten E4 Solna Uppsala vänster.
    Ta den påfarten och du har E4 norrut. Tid från Hornstull ca 5 min......./Tom Lilywhite

    SvaraRadera
  2. Smart...om det inte vore för att det är FÖRBJUDET att svänga ut på Långholmsgatan från Högalidsgatan för vanliga bilister.

    SvaraRadera
  3. Visst svinn får man räkna med:)
    Om ingen polis ser så...

    SvaraRadera