tisdag

Arbetslös arbetstid

Istället för att skriva om förlusten igår - det lär så många göra ändå - så ska jag ägna en stund åt ett av reklaminslagen som visades under pausen mellan Frankrike och England. Det var en reklamfilm som hajpade Arbetsförmedlingen. För det första så har jag svårt att förstå varför den förmedlingen anser sig behöva göra reklam överhuvudtaget, blir man arbetslös så är man ju så gott som tvungen att släpa sig dit, i alla fall om man är sugen på att få A-kassa eller liknande stöd för att överleva. Det är knappast så att någon ser den där filmen och sen tänker "Fan, Arbetsförmedlingen verkar ju jättebra, jag säger upp mig imorgon så att jag får tillfälle att gå dit".


Men det jag reagerade på igår var att den där reklamfilmen handlade om att dom har utökat sin service så att dom numera har öppet efter ordinarie arbetstid på kvällar och helger. Eeeeh...om man är arbetslös så har man väl ganska dåligt med arbetstid, man har ju för fan hela dagen på sig att göra precis vad som helst. Har dom inte fattat vad arbetslös betyder!

När jag var utan kneg för sisådär tio år sen så blev jag kallad till ett möte efter arbetstid - jag fick ringa och förklara att jag inte hade någon arbetstid eftersom jag var lös från arbete och att jag därför lika gärna kunde komma mitt på dagen.
Arbetsförmedlingen bör ägna sig åt att fixa jobb åt alla som är utan och inte skapa obekväm arbetstid åt sin egen personal - det finns vettigare saker att lägga pengarna på. De arbetslösa till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar