onsdag

Snedtänd fakta

När jag igår skrev om den skrämselpropaganda som vi ibland matas med när det gäller droger så är det så att jag anser att det är bättre att hålla sig till fakta och berätta hur det verkligen är, för när bluffen genomskådas så tror jag att det får motsatt effekt. När jag gick i plugget så fick vi lära oss att om man tog ett enda bloss braj så hade man sålt sin själ till fan själv och inom en vecka eller två så skulle man stå på plattan och skjuta en horsemacka i armvecket. När folk upptäckte att det där inte alls stämde så sket dom såklart fullständigt i allt som vi hade lurats i och drogade på med det som råkade finnas tillgängligt.

Tjärfritt

Med finslipad tajming efter gårdagens inlägg så kan man idag läsa i DN om en brittisk studie som har kommit fram till att det enligt dom är ungefär 20 gånger större risk att drabbas av lungcancer om man röker marijuana jämfört med tobak och den skeva slutsatsen är att det i så fall skulle bero på att man tar djupare halsbloss när man röker gräs och därför får i sig mer tjära. Eeeh...ja, det kan kanske stämma om man blandar ut löven med tobak vill säga, eftersom tobak innehåller tjära, vilket marijuana inte gör. Men om du enbart brukar marijuana så får du givetvis inte i dig ett milligram tjära - det går ju faktiskt att röka gräs utan tobak och det går att baka kakor med gräs i eller varför inte koka en soppa och jag brukar i alla fall inte blanda tjära i min kakdeg eller i soppan. (Jag blandar heller inte marijuana i degen eller soppan, men ni fattar - plus att baka kakor inte tillhör det jag gör oftast här i livet.)

Som jag inledde med att skriva så tror jag att trams som det här bara gör mer skada än nytta om man vill att medborgarna ska ta livet av sig med lagliga droger som alkohol och tobak istället för att avnjuta berusningsmedel som inte drar in skatt till staten.

3 kommentarer:

  1. Varken tobak eller marijuana innehåller i sig tjära. Däremot bildas tjära av båda när de förbränns. Tror nog man kan få i sig mer tjära per bloss mj jämfört med vanliga cigg (pga filtret). Men de flesta trycker inte i sig ens i närheten av 20 spliffar om dan, så det är en rätt tveksam jämförelse.

    SvaraRadera
  2. Då hade jag lite rätt ändå i mitt vimsiga resonemang. :)

    SvaraRadera
  3. Att flera sinsemellan oberoende forskningsteam har kommit fram till att THC i cannabis är anticancerogent sket man förstås fullständigt i att nämna. Den sista tiden har DN verkligen visat att de saknar all form av objektivitet i den här frågan och står i skarp kontrast mot t ex SvD som faktiskt tycks tillåta bägge sidor i debatten att komma till tals.

    SvaraRadera