torsdag

Vilken rökare

När jag satt och morgontrampade på motionscykeln framför morgonteven så debatterades det om förslaget till rökförbud på allmän plats och som vanligt så försvarade nikotinmissbrukarna det som dom i sin förvirring tror är deras rättigheter. Det är ingen rättighet att blåsa rök i ansiktet på andra människor, på samma sätt som det inte är en rättighet att ställa sig och pissa på någons fot. Nikotinisterna får för min del gärna droga ihjäl sig allt vad dom kan, men jag vill inte ha deras äckliga rök i nyllet när jag knallar runt på stan.


Jag kanske inte direkt gillar Steffo Törnqvist, men han stör mig i alla fall inte så värst mycket. Men den här morgonen hade han nog inte riktigt vaknat, eftersom hans inlägg i det hela var att han hade läst att vanlig luft - vad som nu menas med det - är farligare att andas in än passiv rökning. Med andra ord så tror han att det är hälsosammare att blanda "vanlig luft" med tobaksrök. I så fall borde vi ju ha stora jävla rökmaskiner som bolmar ut rök över hela jorden och vips så är ett miljöhot bortsopat. Ungefär som att tro att en mellanöl blir hälsosammare om man häller i en rejäl skvätt vodka. Drycken bli inte bara farligare att suga i sig, den blir dessutom vidrig, precis som tobaksrök i "vanlig luft" är.
Nä, Steffo bör nog hålla sig till tobak när han röker på innan sändning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar