onsdag

Bottennapp

På tevenyheterna igår fick vi bland annat lära oss att vi i Sverige har ungefär 200 000 pensionärer som lever under gränsen för vad som räknas som fattigdom, lite senare i samma program meddelades det att regeringen ska köpa två ubåtar för 8,2 miljarder kronor. Istället kunde dom där fattiga pensionärerna fått 41 000 kr var att leva för.

Botten
Alltså vad är det här med ubåtar. En ubåt är en båtjävel som färdas under vattenytan, ett ruskigt korkat ställe att åka båt på. Stockholms skärgård gör sig klart bättre om man håller sig ovanför ytan, jag lovar.
Men om nu någon dum ryss eller nått vill puttra runt därnere så säger jag bara varsågod. Vi har ju allemansrätt i skog och mark där det lubbar runt tyskar som plockar bär och samlar älgskit i glasburkar och det tycker vi är dandy dandy. Men om någon vill turista på sjöbotten då jävlar ska vi slå på stora trumman.

Jag vet att det är på tapeten att snacka hårdare invandrarpolitik och NATO för tillfället när det jagas billiga röster. Det funkade ju för SD, så varför inte kopiera ett framgångsrecept liksom. Men om nu ryssen skulle få för sig att invadera Sverige via sjöbotten - vilken otroligt skev idé - så spelar det ingen roll om vi har två, tjugo eller tvåhundra ubåtar. Det spelar ingen roll om vi kan stå emot i 15 sekunder, 15 minuter, 15 dagar eller 15 veckor, vi skulle i så fall vara totalt chanslösa ändå. Det vore antagligen till och med skonsammare om det gick fort.

Alla krigshetsare högerut som nu har fått för sig att NATO är en ball grej kanske borde tänka på att det kan betyda krig på riktigt. Det kan betyda att vi får skicka iväg ungdomar till ställen där det sitter någon skäggig jävel i en grotta som blåser bort huvudet från en svensk flicka eller pojke med en bazooka. Det är den vidriga verkligheten och det är så långt ifrån allt som är ballt det går att komma.

Istället för två fula ubåtar och krig så kan vi kanske satsa på järnvägen, 1-0 till mig. Vi kan rusta upp tandvården, 2-0 till mig. Vi kan laga våra trasiga vägar, 3-0. Vi kan ha narkotikapoliser på Sergels Torg igen, 4-0. Eller varför inte hedra våra fattiga pensionärer som byggde det här landet och gav oss vårt överflöd, 41 000-0 till mig, jag vann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar