fredag

Överanalys AB

Vill man komma på något att blogga om så är det bara att slå på tevenyheterna. Igår berättade man bekymrat om att det har blivit fler krogar, restauranger, snabbköp och andra fiffiga ställen som har fått utskänkningstillstånd dom senaste 20 åren. Givetvis hade man baxat in en förståsigpåare i studion som förklarade att detta är ajabaja för folkhälsan. Nu minns jag inte de exakta procenttalen, men i runda slängar så finns det idag sisådär 20% fler ställen som säljer alkohol.


Det här skulle kunna ha betydelse om det fanns ungefär 100 krogar i hela Sverige, men eftersom det finns tusentals så ställer jag mig tveksam till att dessa nya tillstånd påverkar någonting överhuvudtaget. Om jag vaknar bakis och behöver gå 800 meter istället för en mil för att få mig en balansare så kan det beröra mitt beslut, men om det är 80 meter istället för 100 mellan vattenhålen så betyder inte det ett skit.
Låt alla som vill öppna krog göra det och sen så får marknadskrafterna styra hur många krogar det finns utrymme för. Det finns redan idag fler än kundunderlaget räcker till, så det där sköter sig per automatik.
Dessutom så verkar det ju som att vi medborgare vill ha många krogar och då behöver det inte sitta några djupingar på ett kontor som tänker åt oss. Vi kan bestämma själva.

~~~~~~

SVT1 hade någon slags nyhetspanel på morgonen där Per Gudmundson, Lars Ohly och Göran Hägg satt och spelade listiga. Herr Hägg tog ändå priset när han viktigt påpekade att det är nonsens att prata om grekernas tidiga pensionsålder eftersom ingen talar om att grekerna börjar jobba tidigt. Ja du Häggis, det kan bero på att man inte kan börja jobba innan man är född.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar