onsdag

Vill välja drog själv

Nu när det lär bli förbjudet att röka även på uteserveringar så skriver många nikotinmissbrukare upprörda insändare om att dom känner sig förföljda och det är tydligen jävligt synd om dom. Idag läste jag att en nedrökt snubbe tycker att det är löjligt att förbjuda rökning på uteserveringar när ändå bilarna på gatan spyr ut avgaser. Det är lika felvridet och ologiskt som att tycka att fabrikerna lika gärna kan få släppa ut sitt avfall rakt ut i sjöar och vattendrag eftersom fiskarna ju ändå bajsar i vattnet.

Jag drar gärna i mig alkohol i rejäla mängder vid rätt tillfälle och det har ingen annan med att göra, men om jag skulle börja gå runt på stan och hälla brännvin i munnen på gamlingar och barn så skulle det vara rätt långt ifrån okej. Även om jag gjorde det på en uteservering.

Det är inte de som utsätter andra för sitt missbruk det är synd om, det är vi som blir drabbade av deras förbannade rök som de utsatta.

1 kommentar: