söndag

Dubbdäck finns på grund av anledning



Idag är Pia på tur till hästarna i Västerås och jag är väldigt glad över att hon har dubbdäcken på, även om snökaoset är längre söderut. Alla "jag-tycker-som-alla-andra-för-jag-är-en-dum-hipster-som-inte-orkar-tänka-själv" som anser att dubbdäcksförbud är lösningen på klimatproblemet kan ta sig en titt på det överstrukna i bilden här ovanför.

Alla som bor i Stockholm kör nämligen inte enbart bil innanför tullarna och när det är halt och isigt så är helt enkelt dubbdäck det säkraste alternativet. Annars skulle det inte tillverkas dubbdäck. Eller tycker de inflyttade hipsterslantisarna att man ska ha en bil för trafik i stan och en bil för bruk på landsväg, eller ska man byta däck varje gång man ska iväg utanför Stockholm.

Partiklarna i luften som dubbdäck orsakar är ett ickeproblem och dubbdäcksförbud är ett enkelt sätt att fiska röster från trädkramare som inte begriper att dom får i sig mycket mer skadliga ämnen varje gång dom tänder ett levande ljus hemma än om dom så skulle knalla fram och tillbaka längs Horngatan med öppen mun hela vintern (något som många av dom ju faktiskt gör, tänder ljus och går runt med öppen mun alltså).
Ja, jag vet att jag har skrivit det där tidigare, men jag blir så förbannat trött på att så många är så inihelvetes korkade och bara följer med strömmen.
Självklart så är det inte bra att andas in den där pyttelilla mängden partiklar som dubbdäck orsakar, men det är inte heller så värst bra att halka av motorvägen när man kör i 110 kilometer i timmen.

2 kommentarer: