tisdag

Skattretande

Är det någon som på fullt allvar tror att den föreslagna flygskatten kommer att hjälpa miljön om den införs. För det första så säger förslaget att skatten inte ska öronmärkas för just miljöarbete, utan ska gå in i det som kallas löpande verksamhet. Något som exempelvis kan betyda att ge bidrag till snobbar som driver privatskolor eller lyxrenoveringen av operahuset.

För det andra så har jag svårt att föreställa mig att det är jättemånga som kommer att välja tågresa istället för inrikesflyg med motiveringen att det har tillkommit 80 kr i skatt. I skrivande stund så kostar det runt 1000 kr att flyga med SAS från Stockholm till Göteborg - 1080 kr lär inte få någon att slänga sig ombord på tåget istället.

Längre flygresor ska enligt förslaget beläggas med 430 kr skatt. Idag kan jag hoppa på en flygskuta från Thai Air och susa utan mellanlandning till Bangkok för i runda slängar 6200 kr. Skulle jag få för mig att göra det - vilket faktiskt är fullt möjligt med tanke på dagens väder - så skulle jag ge blanka fan i om jag istället fick punga ut med 6630 bagis.


Dessutom så är jag generellt mot all dubbelbeskattning. Med eller utan flygskatt så har jag redan skattat en gång för pengarna jag köper mina resor för. Känns skevt att först behöva betala skatt när jag tjänar stålarna och sen skatta en gång till när jag ska använda pengarna. Ta till exempel förmögenhetsskatt, det måste vara höjden av naivitet att tro att de som verkligen är förmögna någonsin betalat en krona i förmögenhetsskatt. Larv.
Och ja, jag vet vad moms är för nått och jag är fortfarande mot dubbelbeskattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar