fredag

Förening AB

Ni som känner mig vet ju att jag inte är sådär jätteförtjust i det orättvisa i att många klubbar från vischan får bidrag från sina kommuner som i sin tur får feta utjämningsbidrag som till stor del kommer från oss i Stockholm. Nu ska ju till exempel ekonomikrisande Sundsvall "låna" 5 miljoner av kommunen. Samtidigt lånar riktigt skötta Hammarby pengar från banken för att bygga ett nytt klubbhus.

Förenade

Men trots att jag verkligen ogillar en del av de metoder som Östersunds ordförande Kindberg har använt för att fiska åt sin klubb stålar så blev jag igår lätt glädjefyllt upprymd när han intervjuades på TV. Han menade på att han klarar sin uppgift så pass bra som han gör eftersom han är sprungen både från föreningslivet och det så kallade vanliga näringslivet. Helt riktigt så påpekade han att man allt för ofta har sett höjdare från den privata sektorn som klivit in i föreningar med en allt för skitstor tro på sig själva med en villfarelse om att dom på nått vis ska visa föreningsdumskallarna hur man egentligen sköter ett företag. Grejen är att en idrottsförening inte är ett vanligt företag och om man inte begriper sig på hur föreningsliv lever livet så blir man inte långvarig.
Utan att vare sig nämna namn eller företag så kan jag i alla fall avslöja så pass mycket som att jag under mina 10 år hos bandyn har sett en och annan "världsmästare" komma och slå sig på bröstet för att sen på nått vis bara pysa bort i ett moln av ingenting.
I samma andetag vill jag lägga till att jag korvspadsklart har sett många fler som har gjort väldigt bra och nyttiga saker. Men då har dom haft lite bollkänsla och fattat att föreningar inte klarar sig utan ideella krafter och att frivilligarbete måste respekteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar