måndag

Dela lika

En sak som jag stör mig på i stort sett varje dag är att kulturverksamhet (jag anser att även idrott är kultur, men här håller vi isär det som man av någon anledning brukar göra) värderas så mycket högre än idrott av samhället. Kulturen får fem gånger mer pengar i stöd än idrotten trots att idrotten är dubbelt så stor. Skulle storleken vara lika så betyder det alltså att kulturen får tio gånger mer i bidrag. Köper du en biljett och går och ser en enda operaföreställning så subventioneras ditt besök med en summa som motsvarar vad det kostar för en sexåring att idrotta i ett år...i tre olika sporter.



Jag har absolut inget emot att barn spelar teater, målar eller spelar fiol, men jag kan inte förstå varför det anses vara tio gånger mer värt än att exempelvis orientera eller spela badminton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar