lördag

Man byter inte däck med könet

För att undvika missförstånd så börjar jag med att understryka att jag är kraftigt för jämlikhet och jag tycker att det är kanonbra med #metoo och att all skit kommer upp till ytan. Men samtidigt så känner jag att hela grejen börjar bli lite som skidskytte, det går fanimej inte att hitta en tevekanal där det inte pratas om detta. Det är såklart viktigt att man diskuterar saken, men det ska samtidigt bli skönt när allt har lagt sig på en mer sansad nivå. Som det är nu så drunknar man i information och det gör att man liksom inte klarar att ta in allt.



För mig som aldrig har gjort skillnad på tjejer och killar blir det smått tröttsamt att hela tiden få höra att det så utbrett råder en annan uppfattning. Jag har till exempel alltid haft sällskap av mina flickvänner i mitt sociala liv och ibland mötts av grabbiga kommentarer som "Tar du med dig matlådan på krogen", men jag fattar inte varför man vill vara ihop med någon som man inte vill umgås med.

Jag har en förhoppning om att om man slutar parata så mycket om att det är skillnad på kvinnor och män så kommer den skillnaden att tyna bort. Häromdagen så skrev en tjejkompis på FB om att hon hade bytt däck på bilen och genast fick hon kommentarer som "Kvinnor kan" och jag tänker bara "Ja, varför skulle dom inte kunna det". När man hela tiden på något sätt blir positivt överraskad över att kvinnor kan något som dom självklart klarar av så påminner man liksom bara om att man fortfarande ser på kvinnor som svagare. Det är väl för fan inte konstigt att någon kan byta några däck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar