fredag

Privatiseringsförnedring AB

Idag kopierar jag in några rader från min FB-sida som jag la in igår efter tevenyheterna. Misstänker nästan att redaktionen på Rapport la in de där två inslagen efter varandra med flit. Om det var med avsikt så var det verkligen smart och en väckarklocka för alla som orkar tänka lite själva.

Stor underhållning i kvällens Rapport. Först ett inslag där man får veta att det kommer att föreslås att Arbetsförmedlingen ska ta in fler privata aktörer. Efter det kommer ett annat inslag som handlar om just ett sådant privat företag som har myglat till sig stålar på arbetssökandes bekostnad.


Bilden handlar inte först och främst om Arbetsförmedlingen, men visar ändå vad som brukar hända när man tror att privatisering är svaret på alla problem. Så fort det går att tjäna pengar på något så lockar det till sig ljusskygga figurer som vill tjäna snabba pengar innan man upptäcker att det inte fungerar och stänger den dörren. Arbetsförmedlingens privatiseringsförsök har hittills visat sig vara värre än fiaskon och det finns såklart inget som talar för att vidareutveckling av dumheterna skulle sluta på något annat sätt. 

Jag har egna erfarenheter av den kränkande behandling som arbetssökande tvingas genomlida hos dessa privata skojare. Utan att djupare redovisa vad jag har förnedras med så kan jag kortfattat säga att jag har bättre saker för mig än att sitta i åtta timmar och tvingas se på när en rödhårig kärring ritar streckgubbar eller sitta med en mutter på ett snöre för att lära mig att jag har en inre kraft och därför klarar att skaffa mig ett jobb. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar