måndag

Förnedringsreklam

Är inte syftet med reklam-TV att på något sätt tjäna pengar, genom att öka intäkterna eller kanske om det är en myndighet, minska utgifterna? Jag tror det.
Därför ställer jag mig djupt undrande till Försäkringskassans senaste drive där t ex en dum jävel klipper av hälften av ullen på några stackars får under parollen, "Det är nämligen arbetsförmågan och inte sjukdomen som bestämmer om du har rätt till sjukpenning eller inte".

Vad är då syftet? Har man haft turen att aldrig fastnat i klorna på Försäkringskassan och deras metoder som får STASI att i jämförelse likna rena rama myspysklubben, så ges man intrycket av att det är vi medborgare som själva bestämmer om vi ska eller vill vara sjukskrivna.
För er som lever i den drömvärlden så måste jag tyvärr sticka hål på den rosa ballongen.
Det är så att det är STASI, förlåt Försäkringskassan själva som bestämmer detta. Inte du eller ens din läkare, utan lömska figurer som går under namnet förtroendeläkare och som lyfter lön från FK. Dessa figurer får vi medborgare såklart inte träffa i äkta STASI-stil, utan dom sitter gömda från allmänheten.

Syftet måste alltså vara att få alla ”Bror Duktig-typer” som redan ser ned på dom som fortfarande tillåts sjukpenning att slå på sina feta bröst och känna sig ännu mer lyckade och känna ännu mer förakt för dom svaga. Eller så är meningen endast att vara ond och förnedra.

Hur underligt det än kan låta för er som känner mig så försöker jag verkligen undvika att gnälla om min värk för att jag begriper hur ointressant och jobbigt det är för min omgivning att ständigt höra mig klaga. Trots detta gör jag nästan inget annat än gnäller, men jag försöker låta bli.
För att kortfattat beskriva hur min tillvaro ser ut så känns det ungefär som att ständigt ha tandvärk i hela högra sidan av kroppen. Det är lite svårt att låta bli att tänka på det och därför har jag förvandlats till den gnällspik jag är.

Detta tillstånd bedöms av en mystisk förtroendeläkare (hur kom dom på det namnet?!) som 100% frisk.
Det finns många i det här landet som är i en långt värre situation mig och jag vill inte tänka på hur det känns för dom varje gång den där reklampropagandan dyker upp i TV-rutan.
För mig känns det som att samhället både pissar och skiter mig i ansiktet.

Kanske är det just det som är syftet?

2 kommentarer:

  1. Festligt att du nämer dom där fantastiskt duktiga förtroendeläkarna som ratats av övriga läkarkåren...

    Jag pajade ju min rygg när jag var 19 bast (stog med en sjukt tung maskin och sen sa det bara pang, sköldpadda på rygg)men efterom man var "osårbar" så började man knega igen så smått efter ett halvår.

    Hur som helst, efter 10 bast i knegarsvängen så packade ryggen ihop totalt och det blev steloperation. Skickade in en ny anmälan för "arbetsskada", blev såklart inte godkänt men hör och häpna, det blev godkänt som "sjukdom på grund av arbete"...

    Nu visade att detta ordbajseri innebar nada ersättning såklart och man undrar ju hur man drog på sig denna "sjukdom"?
    Måste varit någon annan stackars utarbetad, ryggskadan kollega som smittat mig den jäkeln...!

    SvaraRadera
  2. Hon eller han som bestämde detta måste själv ha blivit smittat av ren och skär idioti.
    Jag blir så förbannad...

    SvaraRadera