tisdag

Systemfel


Måste spinna vidare på det här sjuka systemet med att Försäkringskassan har så kallade förtroendeläkare som sitter och nekar folk sjukpenning på löpande band. Grunden för dessa nekanden skaffar dom sig enbart genom att läsa dom utlåtanden som bidragstagarens läkare har skrivit.

Jag vill understryka att dom träffar alltså inga patienter när dom bedömer, utan utgår enbart från den skrivna texten som en annan, riktig läkare har knopat ihop.

Detta gör att det är mycket viktigare att man råkar få en läkare som är bra på det svenska språket och att formulera detta språk i skrift än vad det är att få en läkare som är duktig på läkarkonst för att ha chans till en rättvis bedömning av Försäkringskassan.

Vi kan leka med tanken att en man som heter Dr Wlambu Bambu flyttar hit från djupaste Afrika. Wlambu är jordklotets överlägset dugligaste ögonläkare och han är såklart urusel på svenska. Dr Bambu får ögonaböj jobb på en ögonklinik och hans första patient blir jag.

Nu är det så att synnerven till mitt vänstra öga är av och jag ser således inte ett skit på det ögat, inte ens svart som när man blundar, utan precis lika mycket som man ser med t ex vänster knä.

Detta är självklart en smal sak för Wlambu att upptäcka och han skriver ett utlåtande på sin nybörjarsvenska som sedan skickas till FK.

Förtroendeläkaren på FK fattar inte vad Wlambu har skrivit och gör bedömningen att jag har syn till 100%. Rena rama örnögonen minsann.

Jasså, jaha, tänker jag, tar genast jobb som pilot och störtar på rot. Alla ombord dör.

Hade det då inte varit bättre att Dr Bambu som har jordklotets största kompetens för att bedöma ögonskador hade fått göra den bedömningen istället för en klåpare som sitter och läser på lappar i någon garderob på FK?

Borde inte dom som har den djupaste kunskapen och den högsta utbildningen få sista ordet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar