fredag

Rena rama rånet


Läser i DN om en bankrånare som igår i Hässleholm rånade en bank lite och försökte råna två andra. Min första tanke är såklart "finns det tre banker i Hässleholm!?" - men sen börjar man ju såklart fundera på hur rånaren lyckades hålla på så där mitt på blanka förmiddagen utan att stoppas.

Först stövlade han in på Nordea där han hotade och hade sig men inte fick han några pluringar för det inte, då knallade han vidare till SEB och gjorde likadant och där fick han faktiskt med sig några tusen. Eftersom konstaplar Kling & Klang fortfarande inte hade vaknat så kunde han obehidrat styra stegen till Swedbank men där stötte han till slut på patrull - inte genom att Kling & Klang äntligen hade behagat att dyka upp - utan genom att någon kvicktänkt figur helt enkelt hade låst dörren.
Detta fick rånaren att tappa lusten på råneri så istället gick han bort till en galleria och där har han sedan gått upp i rök för Kling & Klang.

Jag är ingen rånare - men jag har alltid inbillat mig att ett rån kräver noggrann planering och att en sån affär är en stor apparat. Men i Hässleholm kan man tydligen bara ta en liten förmiddagspromenad och råna sig några banker i förbifarten - risken för att lagens avlånga arm ska komma och stoppa en verkar ju vara försvinnande liten.

3 kommentarer:

  1. Nu har jag beställt en tågbiljett till Hässleholm. Tack för tipset! Funkar det inte där åker jag nog vidare till Knäred eller Hästveda...

    SvaraRadera
  2. Finns nog många orter där man kan råna banker lite spontant, övning ger färdighet?????

    SvaraRadera
  3. Det känns som om alla som kommer från Vårberg är lite smått kriminella.

    SvaraRadera