söndag

Gott Nytt År!





Natten som var började kineserna fira sitt nyår, hipp, hipp, hurra!
Och dom kan fira dom. Det började inatt och fortsätter i 15 dagar till. Det är vad jag kallar fira!
Här hemma småler många när dom får veta detta och tycker liksom att dom är gulliga och lite underliga dom där kineserna. Inte bara dom utan alla från Sydostasien är ju så trevliga och lite konstiga…tycker vi här.
Många som besöker Thailand kommer hem och tycker att ”dom där thailändarna är så trevliga och samtidigt lite mystiska”.
Och se bara på alla filmer som rent rasistisk framställer ”gulingar ” som ett märkligt folk med sneda ögon och ibland med skurkaktiga organisationer bakom sig. Farliga fast med ett leende.

Efter att ha tillbringat nästan två av mitt liv i Thailand så har jag lärt mig att allt inte är så konstigt som det först ser ut där och en hel del är konstigare. Lite av det jag har lärt mig är att Sverige är skit på massor av saker och likväl extra bra på delar som inte många andra länder fixar. På samma sätt är dom i Thailand underbara på att ordna saker som vi inte har börjat brytt oss om än, men sen är dom likt oss helt sorliga på vissa delar av hur man sköter ett samhälle.

Men här i Sverige råder en allmän uppfattning om att det är vårat race som gäller, det är vår mall allt ska ritas efter, som om vi vore något perverst lill-USA som vill tvinga på hela världen vårt sätt, som vi tydligen uppfattar som det rätta sättet och det enda sättet att tänka.
Det är fel, bli inte ledsna nu, men det är fel.
Det brukar vara så att stimmet börjar röra sig och alla sillarna följer efter med sina böcklinghjärnor och längst fram simmar sakta gammelgäddan och ler lite i mjugg.
Jag är så trött på alla som tror på det dom läser (som det här skiten). Allt som är skrivet är det för att någon vill att det ska stå där. Det finns ett syfte och en mening med att det är skrivet.
Mitt råd till er som har två ögon, pengar och möjlighet är att res för pengarna och öppna dom där 2 ögonen och skaffa er egna uppfattningar. Granska allt med nyfikenhet och mycket tvivel. Kom sen hem och skriv en blogg.

Man hör ofta att Sverige är ett litet land. FEL, Sverige är ett stort land till ytan fast med rätt lite folk som bor här på den stora ytan. När vi jämför oss med andra länder så låter det ofta att vi är ett lilleputtland. Det är vi endast till mängden befolkning.
Men om vi nu jämför oss med Kina så är dom sjukt många fler än oss och landets yta är till vansinne mycket större än Sveriges.
Så om vi kör demokrati så är min fråga, vilka är underliga, vi eller dom? Dom är ju fler än oss så därför borde deras sätt vara det mest normala.
Det är alltså inte dom som är underliga, det är vi som uppför oss annorlunda.

Som det här med gräs som jag skrev om nyss. Jag röker inte ens vanliga cigg men så blev vi bjudna hem till Haloon som var turistpolischef över Shuratanidistriktet. Efter middagen sitter Haloon med sin kromade raggarpistol i hölstret och vill att vi ska röka vattenpipa tillsammans med kocken och honom. I det läget, långt in i djungel så drar man i sig några bloss av ren artighet. Man frågar inte varför, polischefen bjuder, man fattar.
Eller man behöver inte fatta.


För det är ju trots allt som KSMB sjöng och spelade.
”Vem har rätt och fel o
vem är dålig
vem är bra?
Alla är vi nollor
Men du är bara tråkig
Jag är glaaaaad!”

Nu firar vi med Kina och ostasien i två veckor till. Det är som jag skrev i början vad kallar jag nyår!
Fast det är lite konstigt...

1 kommentar:

  1. Jag skrev dom här dumheterna efter 3-4 glas vin och var på inget sätt berusad. Men ändå så hittar jag nya fel varje gång jag läser igenom skräpet.
    Det har fått mig att bli imponerad av alla törstiga sportskribenter som ölar sig igenom matcherna och sen kommer hem och skriver rapporter som i dom flesta fall går att läsa.
    Det är strongt.

    SvaraRadera