torsdag

Häxor?






Såg på TV om hur man här i landet fick för sig att elda upp sisådär 300 kvinnor på 1600-talet för att dom trodde att dessa stackare var häxor. Eller antagligen bara för att alla var så uttråkade och nedsupna.
Det är märkvärdig hur det kan gå och vilka galenskaper vi människor kan få för oss.

Det här började alltså med att några virrpannor fick för sig att dom skulle isolera sig i någon stenkåk, klä sig i klänningar, raka flint, brygga öl, sluta runka och kalla sig för munkar.
Efter en tid fri från runkeri så byggdes det såklart upp en frustration där under flinten på dom stackars munkarna som inte ens deras välsmakande öl kunde dämpa. Snarare så förvärrades deras tillstånd av att dom vareviga dag vaknade upp bakiskåta som få.
På detta viset gick det såklart inte att fortsätta, det var ohållbart.
Då kom någon av dom överkåta munkarna på att det var kvinnornas fel för att dom var så lockande och underbara. För att råda bot på problemet så listade någon ut den driftiga lösningen att man skulle sätta fyr på alla kärringar, för det var ju dom som var häxor och det var djävulen i dom som satte griller i roten på kåtmunkarna. Så man skred till verket och eldade flickor så det bokstavligen rök om det.
Ja, ni hör ju vilka idioter.

Mitt råd till dessa tokfransar hade varit att dom borde vila sig och dra en Tarzan eller varför inte bjuda någon av dessa skönheter på det fina ölet och helt enkelt smöra till sig ett nyp.
Bra mycket vettigare än att elda upp alla mysiga tjejer, det må jag säga.

Men samma form av förvirring råder än i dag i vissa kulturer här i vår numera upplysta värld. Kolla bara på gårdagens motståndare Saudiarabien där man har löst problemet lite smidigare än att elda upp damerna, man hänger helt sonika på dom stora jävla skynken och förbjuder dom att gå ut själva.

Men jag vill egentligen inte kritisera något som jag inte begriper mig på. Dock håller jag fast vid min uppfattning om att det vore mer rationellt och humanare att runka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar