onsdag

Dårskap

Hälsade igår på morfar på vad jag trodde äldreboendet där han rehabiliterar sig från sin höftoperation. Men inte fan var det något äldreboende som jag hade föreställt mig - ånej jag glömde ju bort att vi nu rör oss i Filippatider när det handlar om "vård". I hennes vrickade värld så fick jag igår lära mig att man hejfriskt blandar gamlingar med vanliga och för den delen rätt ovanliga dårfinkar i skiftande åldrar.
Det första som hände när vi kom dit var att det satt en lirare i en soffa och sa "Voff voff" till oss och sen talade han om att han var/är en hemmahund. Sen försökte vi spela tärning med morfar och då kom det fram en ovanligt ful och sur brutta som började rota i vår picknickkorg samtidigt som hon sa sluga saker som "18,15,1o" på ett väldigt aggresivt sätt.

Snälla fetidiot Filippa, kan vi inte göra så att gamlingarna bor för sig och dårarna för sig, det ska väl inte vara så förbannat svårt att begripa.

Som avslutning bjuder jag på en historia från min lyckliga tid som sotare.
Vi knopade ventilation i ett äldreboende på Östermalm och jag knackade hurtigt på en dörr vi halvtiotiden på förmiddagen och släpps in till en väldigt gammal dam. När jag står där med mina kolsvarta kläder, sotiga kinder och kurpisen på sned uppe på skallen så säger gumman glatt med ett strålande leende.
- Hej farbror doktorn, idag har jag bara druckit tre whisky!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar