torsdag

Lämna honom ifred!



Ur morgonens DN.
"En tidigare Volvoanställd i småländska Braås kan förlora sin a-kassa. Orsaken är att han bloggar på Smålandspostens hemsida."

Killen gör det här som en hobby och får ingen som helst ersättning för det hela. Det får mig att undra vilken tid på dygnet man stämplar in som arbetslös - man borde ju rimligtvis äga rätt till några timmars fritid även när man har klassats som en tärande del av samhället och lever på en futtig a-kassa. Det bör räcka med att man inte får lämna kommunen eftersom att man alltid måste vara redo att omgående ta en anställning.
Så om bloggeristen gör som Albin och bloggar till morgonkaffet innan arbetstidens början så borde väl storebror kunna låta honom skriva sin lilla dagbok ifred. Jag kan lova er att det är jobbigt nog att gå arbetslös utan att någon fackdåre behöver göra livet ännu surare.

Sen föreslår jag att tväridioten på Metalls a-kassa som hittade på det här tar och byter plats och överlåter sitt överbetalda fackjobb till vår bloggare. Det måste vara bättre för nationalekonomin om folk som kan tänka arbetar.

4 kommentarer:

  1. A-Kassan är till för arbetssökande på heltid.Om detta sedan avser en normal åtta timmars arbetsdag eller dygnet runt tjänst är en annan sak.Men enligt sunt förnuft så har ju även en arbetslös rätt till fritid som alla andra.Om inte annat så är AMS snabba i vart och vartannat besked i att påtala att A-Kassan kommer att meddelas om de misstänker fusk.Detta skickas med på så gott som samtliga blanketter från AMS där man ibland lätt tror att de försöker själpa istället för att hjälpa.Var för några år sedan arbetslös en kortare tid efter många år på en äldre firma som lades ner och blev genast misstänkt av AMS för att vara en myglare !?.Tro mig , sådant märker man fort på många AMS kontor.När jag påtalade att det var tur att jag betalt in A-Kasse försäkringen under många år svarade handläggaren kort att detta var ett bidrag och ingen försäkring.Bad AMS handläggaren ringa upp min A-Kassa och Fackförening för att få detta bekräftat vilket damen naturligtvis inte var så pigg på.Upplyste därpå AMS handläggaren om att det varit en försäkring enligt facket för mig i mer än tjugo års tid och undrade om AMS handläggaren fick t ex en bidrags bil om hon tvingades andvända sin bilförsäkring vid eventuell olycka varpå stor tystnad uppstod.Ibland får man tala med dessa myndighetspersoner som om de var små barn som inte förstod bättre där det samtidigt aldrig får förglömmas att de i sin tur just nu är styrda av den vedervärdiga Alliansregeringen som har människoförakt som sin största dagsagenda.Tack för ordet.

    Peder

    SvaraRadera
  2. Själv har jag betalat in avgift till a-kassan sedan 1986, men eftersom Hammarby fick hjälp med en del av min lön första året jag jobbade på kansliet som en del i min rehab efter en ryggskada så är jag inte berättigad till ersättning förrän i höst. Känns som att det hade varit bättre att sätta in 512 kr/mån i 23 år på banken istället.

    SvaraRadera
  3. Rättelse! det du betalat in under 23 år är ca 100kr i månaden till a-kassan, som en del av "fackavgiften". Resten finansierades genom staten/skatten. Sedan Alliansen kom till makten har det utöver detta lagts till en arbetslöshetsavgift/egenfinansiering på 150 upp till 300kr beroende på hur många som är arbetslösa inom a-kasseområdet.
    Idag är a-kasseförsäkringen DYR mot tidigare, för den enskilde arbetaren. Men du vet väl att det finns en "borgerlig" tanke med att många ska stå utanför a-kassan, då blir arbetskraften billigare, man tar jobb till sämre lön osv.
    Enskilda arbetare i mängd slår sönder kollektivet!
    Politik...

    SvaraRadera
  4. Det jag menade är att det är jävligt konstigt att jag som har betalat in oavbrutet i 23 år inte har rätt till ersättning från a-kassan om jag får sparken idag - utan måste först jobba i drygt 4 månader till.

    SvaraRadera