fredag

Polare delar lika

Numera går det inte en dag utan att man får veta att drösar med arbetare har fått sparken från sina jobb och det får mig att återigen tänka på att det är på tiden att LAS skrotas och görs om. Jag förstår att lagen går ut på att skapa trygghet för medborgare som bär upp anställningar, men jag fattar inte varför vi ska ha ett samhälle som enbart ska vara tryggt för en lyckligt lottad del av befolkningen.

Om man har haft turen att vandra ut i arbetslivet under en högkonjunktur och där vrakat och valt mellan fasta anställningar så anses man tydligen vara berättigad till trygghet efter några år på lönelistan. Alltmedan den som försökt vandra samma väg under lågkonjunktur och hoppat mellan korta anställningar enligt en lag om anställningsskydd ses som mindre värd och ej i behov av trygghet.
Det som just nu händer i Sverige är att en massa unga, friska, smarta och raska ungdomar sparkas ut i fritt fall eftersom dom ses som andra klassens medborgare då det sitter en stoppkloss med feta gamla odugliga bensläpare som upprätthåller anställningar och utnyttjar sin rätt till trygghet. En trygghet som sisådär 10-15% av Sveriges invånare bara kan drömma om.

Jag är inte man nog för att direkt säga hur och på vilket sätt den här lagen bör formas om - men jag anser att på något vis så måste var och en förtjäna sin egen trygghet och enbart en lång anställning inte ska vara merit nog för att man skall äga rätt till att känna sig trygg.
I mitt öga är alla människor lika mycket värda och jag kan inte förstå att vi har en lag som bygger på att en del ska ha det bra på bekostnad av att andra har det jävligt svårt.

2 kommentarer:

  1. Det är inte LAS som är problemet!
    Har du gått och blivit borgare nu!??
    Problemets grund är att en anställd ses som en kostnad av arbetsgivaren, inte som en resurs/tillgång.
    Märkte du inte att LAS:en hade vissa fördelar och brister, hos Sundström...
    Utan LAS:en hade han kastat ut 10 man från firman, inte 6 som det blev då!
    Hur tror du en sån godtycklig arbetsmarknad skulle se ut??
    Så fort man öppnar käften så åker man ut...
    Jag tycker du är ute och svamlar Albin!!
    Men det gör inget..
    för nu är det VÅR !!!

    SvaraRadera
  2. Skrev att jag inte är man nog att nu säga hur jag tycker att lagen bör göras om. Men jag tycker att den ofta slår fel som den nu ser ut. Efter det att jag slutade en anställning hos Stockholm Stad efter 10 år 1994 så har jag levt ett liv som har gått ut på "sist in, först ut" och fått sparken gång på gång samtidigt som en en massa "Bror Duktig-typer" har fått behålla jobben och förnöjt suttit kvar och slagit sig på sina svaga bröst.

    Dessutom så vågar inte arbetsgivare idag ge fasta anställningar eftersom det sedan inte går att bli av med människan om hon/han visar sig oduglig, vilket gör att vi får en arbetsmarknad som består av bemanningsfirmor helt utan trygghet för den lilla medborgaren.

    Något är fel, men jag vet inte hur det kan rättas till...låt mig tänka en stund.

    SvaraRadera