tisdag

Trick of the mind

Min vita period på 7,5 månader tog ju slut med både dunder och brak när Bajen premiärspelade och som väntat så slog jag alla rekord som finns i bakfylla efter den chocken. Men det är inte det jag ska skriva om utan om att jag har gjort en amatörpsykologisk upptäckt, jag har nämligen funnit den alkoholfria (nåja 0,5%) ölen Carlsberg Non Alcoholic. Eftersom den inte späs ut som lättöl, utan istället bryggs som vanligt för att sedan destilleras på svag värme så att alkoholen nästan försvinner helt så smakar den till skillnad mot folk- och lättöl som något som faktiskt är rätt likt öl som har alkohol som smakbärare. Den är förvånansvärt smakrik och fyllig och presenteras i en flaska som ger känslan av riktig öl och inte av Vira Blåtira eller Festis.


Vart kommer då amatörpsykologin in undrar ni och det ska jag redogöra för nu, jag har nämligen märkt att min hjärna blir lurad av smaken och utseendet och på något vis tror att det är vanlig öl jag dricker. Min rastlöshet försvinner, kroppen slappnar av och jag inbillar mig till och med att jag blir en smula lullig. Jag får alltså den effekt av rast och ro jag söker utan att jag behöver betala priset av att bli degig och seg efteråt. Det är såklart inte alls samma sak som alkoholhaltig öl, men som substitut på en parkbänk på Långholmen en vardag mitt på dagen så funkar det faktiskt. I alla fall fram tills den dag då min hjärna upptäcker att den blir lurad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar