torsdag

Lägersugen och VM i uselt polisarbete

Imorgon bär det äntligen av till Bergamo och Borstens miniträningsläger över helgen. Matchen Inter - Bolonga är flyttad till lördagen, så istället ska vi se Atalanta - Sassuolo på söndag. Eftersom jag redan har varit på San Siro så är det bra för min groundhopping då jag kommer att kunna lägga Stadio Atleti Azzurri d'Italia till samlingen. Arenan ska dessutom vara skönt nedsliten och trött.


Som vanlig ska vi bo flådigt och fett, den här gången på Art & Hotel Aeroporto - hoppas att baren har nattöppet.


~~~~~~

Häromdagen skrev jag om att man bör ta det lugnt och tänka efter lite i ivern att hitta snabba lösningar nu efter det fruktansvärda som hände i Helsingborg. Ska man införa nya regler och lagar så måste man se till att det fungerar vettigt i praktiken också, annars kan det istället förvärra läget om det drabbar oskyldiga medborgare. 
Ta till exempel det här med besöksförbud som jag i grund och botten tycker är bra, kan man inte sköta sig så ska man inte få vara med och leka. Men som det är nu så delar polisen ut besöksförbud lite hur dom vill för att liksom få snygg statistik. Har man gett dom ett verktyg så måste dom ju använda det också, vilket har resulterat i att många helt oskyldiga nu inte får gå på fotboll.

I veckans 08-fotboll så berättar gnäggaren i studion om en bisarr händelse någonstans på vischan när Gnägget var på besök. Någon dum jävel hade tydligen kastat ett järnrör mot en bil och för att visa handlingskraft så sög polisen in en kille lite på måfå - alltså en totalt oskyldig snubbe.

- Vi har film där du kastar järnröret mot bilen.
- Toppen, då åker vi till stationen och tittar på filmen så ser ni att det inte var jag.
- Det går inte, vi har tappat kameran, men vi har järnröret.
- Toppen, då kan ni ta fingeravtryck så ser ni att jag inte har rört det.
- Alltså, vi har inte just det röret, utan ett annat så vi kan visa hur ett järnrör ser ut.

Självklart var den här minst sagt klena och samtidigt starkt förvirrade bevisningen inte nog för en fällande dom. Men däremot så fick han besöksförbud och nekades att gå på fotboll under ett års tid. 

Lika korkat som den gamla djurgårdsramsan "Vi har järnrör, Blue Saints". Den känns inte så aktuell längre får man hoppas.

1 kommentar:

  1. Groundhopping är skoj. Jag testar Fratton Park för första gången på lördag. Min 21:a i England..har en i Holland också när jag var ner och kollade på Petter för ett par år sen...borde kanske vidga mina vyer snart...

    SvaraRadera