torsdag

Schyssta rattar


Nu ska vi ju snart bestämma vilka som ska ratta (jag vet, långsökt) Sverige framöver, så därför ska jag berätta om hur det kan gå till i landet där de svaga blir svagare och de starkare blir onödigt starkare.


Blått eller rött

Som jag ser det så kan man antingen rösta för att man själv ska få det så bra som möjligt, eller så röstar man för att man vill att så många som möjligt ska kunna få det så bra som möjligt. Sakfrågor, tvålfagra partiledare och snitsiga slogans behöver man egentligen inte bry sig om. I slutändan handlar det om ideologi, inga partier håller ändå sina löften. Antingen tycker man att alla är lika mycket värda, eller så tycker man att det finns A- och B-människor. Det är fritt fram att tycka vad man vill.

Det jag ska berätta om är det en av mina barndomskamrater har råkat ut för, fritt fall skulle man kunna kalla det. Vi talades vid igår och jag beklagade mig över att man anses klara sig på ungefär 6500 kr i månaden om man hamnar i jobb- och utvecklingsgarantin och då kallade han mig för lyckans ost. Han har haft en egen firma alltsedan han gick ut skolan, men får några år sen fick han ont i ryggen och har sedan dess blivit opererad några gånger, men är sämre nu än när han tvingades sjukskriva sig. Firman har han blivit tvungen att lägga ner.
Någon ond nationalekonom har tydligen gjort läkarutlåtandet att man bara kan anses vara sjuk ett visst antal dagar i Sverige, sen är man frisk, hur ont eller dålig man än är. Därför är min kamrat snart utförsäkrad och kommer då att tvingas in i en av Arbetsförmedlingens förnedrande kurser - eller vad man nu ska kalla de där dåliga skämten där vuxna behandlas som enfaldiga femåringar - och då kommer han att få ut 3000 svenska enkronor i månaden.
Jag skriver det en gång till. Han anses kunna leva på 3000 kr i månaden och det på grund av att hans kropp är trasig.

Heja Sverige. Rösta på vad ni vill och håll er friska, jag vet i alla fall vilka jag INTE ska rösta på!

1 kommentar:

  1. Pengarna är en sak, att man blir straffad för att inte af/fk pratar med varandra när man är på åtgärd är pinsam i ett land där makthavarna gärna slår sig för bröstet.
    Kan fylla en bok snart.
    // Avgå

    SvaraRadera