söndag

Skäggen är ute och cyklar igen

Nu har någon trendskäggig hipster från vischan tydligen föreslagit att man ska göra om ett av körfälten på Långholmsgatan till cykelbana. Hur det skulle förbättra trafiksituationen på den överbelastade gatan genom att alla bilar trängs ihop i ett enda körfält med stillastående köer som följd måste man nog vara inflyttad för att förstå. Det funkar liksom inte så att om man tar bort 50% av körfälten så minskar trafiken med 50%. Det som minskar är hastigheten och det som ökar är avgaserna eftersom en stillastående bil helt enkelt hinner släppa ut mer rök än en bil som susar förbi.


Att folk väljer hojen istället för bilen är såklart jättebra, men varför måste man ovillkorligen lägga cykelbanorna där biltrafiken är som tätast, det borde inte vara allt för svårt att hitta alternativa vägar på bakgatorna. Varför har man till exempel lagt banor för cykeltrafik längst Hornsgatan istället för att låta cyklisterna trampa fram i lugn och ro på Krukmakargatan. Det är ju liksom ingen jävla tävling om vem och vilka som äger mest rätt till körfälten.

Det är bra naivt att tro att biltrafiken försvinner på grund av att man krånglar till det för bilisterna. Den som inte tror mig kan valfri vinterdag ställa sig och räkna bilar med dubbdäck som tar vägen över Lundagatan istället för dubbdäcksförbjudna Hornsgatan. Orkar ni inte räkna så räcker det med att ni tar en titt på den utslitna körbanan. Tror någon att det blir lantluft i storstan om bara bilarna väljer andra vägar, blir det mindre avgaser och partiklar i luften om man kör på Lundagatan istället för på Hornsgatan.
Men hipsterna med sina 60 000-kronorsbarnvagnar är väl nöjda, sen går dom hem och tänder några levande ljus och andas på en kväll in mer skadlig luft än om dom så skulle knalla Hornsgatan fram och tillbaka med öppen mun i 10 år. Grattis, så länge man är politiskt korrekt så behöver man tydligen inte tänka själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar