torsdag

Min egen avtackning

Ikväll är det dags att tacka en av Hammarby bandys riktiga trotjänare, Thomas Fransson. 

Thomas har en gedigen bandybakgrund och har stått som sista utpost i ett antal klassiska lag, däribland Hälleforsnäs och Vetlanda samt i landslaget. Karriären har krönts med såväl SM-guld som VM-guld. 

1994 tog Thomas över som tränare i Hammarby och ledde laget till en efterlängtad återkomst till bandyns finrum efter många års ökenvandring. 

Efter sin tränargärning övergick Thomas till att bli klubbchef och marknadsansvarig och har genom åren byggt upp en stabil grund och ett fruktsamt samarbete mellan Hammarby bandy och våra partners. 

Inför den här säsongen har våra vägar skiljts åt och Thomas Fransson har hittat en ny klubb, tillika kvällens motståndare Vetlanda, att verka inom. 

Hammarby bandy tackar å det varmaste Thomas Fransson för hans värdefulla arbete hos Hammarby bandy och önskar honom lycka till framöver. Tack!

Jens, Thomas och Janne
Här ovanför kan ni läsa det som speakern läste upp när Fransson avtackades igår och nedför hittar ni mitt eget lilla tillägg.

När jag kom till Bajen 2007 så var det djup ekonomisk kris och om man skulle tro på det man kunde läsa sig till i tidningarna så berodde det på en man - Thomas Fransson. Det stämde givetvis inte, det var såklart fler som var ansvariga för krissituationen, men det var Fransson som utåt fick bära hundhuvudet. Jag minns årsmötet när en klart tagen Fransson kom dit med grått ansikte och det tisslades och tasslades bakom hans rygg och jag har senare förstått hur otroligt starkt det var av honom att samla kraft till att ta sig dit. Faktum är att förutom SM-guldet 2010 så är det mitt starkaste minne från mina år inom bandyn - det slår faktiskt guldet 2013.

2007 gjorde Fransson några rejäla tavlor - han är ju målvakt från början - som till stor del berodde på att han hade tagit på sig för många uppgifter. En elitverksamhet behöver en stark organisation. Gejen är - och nu kommer jag till min hyllning - att under alla mina år hos Hammarby så är Thomas den ende som har haft ryggrad nog att erkänna att han gjorde misstag som ledde till det ekonomiska haveriet och han har aldrig skyllt på någon annan.

Tack för dom här åren Fransson. Det skulle inte förvåna mig det minsta om vi en vacker dag återförenas på det grönvita kansliet. Bajen ska såklart ha dom som är bäst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar