fredag

Röstfel

En tandläkare som heter Ragnar har skrivit en insändare i DN där han menar på att rösträtten bör sänkas till 14 års ålder. En av hans förvirrade motiveringar till detta pajasförslag är att det på lång sikt skulle hjälpa till att odla det demokratiska intresset.
Nu är det på det lilla viset att omröstningar är viktiga saker och inte något som är till för att barn ska få öva sig.

Om jag tänker tillbaka och försöker minnas det lilla som går att minnas av det som rörde sig i mitt huvud när jag var fjortis så blir jag mer än mörkrädd över vad jag skulle ha kunnat hjälpa till med att rösta fram.
Det är nog bäst att Ragnar håller sina förslag för sig själv och ägnar sig till att laga hål och han kan börja med att laga det stora hålet han har i skallen.

Jag vet att det är på gränsen till fascism och kanske en bit över, men det händer att jag undrar om verkligen alla vuxna borde ha rätt till att rösta. Speciellt när jag läser insändare som ovannämnda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar